- Project Runeberg -  Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- & industriutställningen /
194

(1897) [MARC] Author: Andreas Hasselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— t94 —

utställningsbägare och utställningsbroschcr, som säljas
förvånande billigt och säkerligen skola röna strykande åtgång.

En utställning, som med rätta ådrager sig alimän
uppmärksamhet, är Stockholmsguldsmeden Karl Meyers smakfulla
kollektion af monterade och omonterade svenska stenarbeten och agater.
Det är med verklig glädje, man betraktar dessa i form och färg
skiftande prof på svensk konstskicklighet och svenskt material,
och mer än en torde stanna af öfverraskning vid att se, hvilka
skatter af fina stenartcr den svenska jorden gömmer i sitt sköte.
Att ha, så som här skett, visat, huru dessa rikedomar kunna
tillgodogöras äfven för finare prydnadsföremål är i sanning en
gärning, som förtjänar det varmaste erkännande.

Nämna vi så slutligen Stockholmsguldsmeden Charles H.
Janssons kollektion och Filipstadsguldsmeden A. W. Lefrcns
aktningsvärda, ehuru ej utom ramen för det vanliga trädande
lilla utställning af förgyllda och försilfrade arbeten — firmans
specialitet synes vara förgyllda ringar —, så ha vi genomgått
guldsmedsafdelningen, åtminstone hvad som f. n. där
presenterar sig. Vi se, att ytterligare ett par utställare låta sina
namn lysa i katalogen, men de frånvarande ha sig själfva att
skylla, om de icke kunna bli nämnda.

Hvad skola vi nu taga i betraktande? Mest metodiskt
skulle ju vara att följa katalogens klassindelning och
nummerordning, men då finge vi också riskera ett drygt arbete genom
att springa omkring på olika håll för att leta rätt på
utstäl-larne. Såväl af bekvämlighetsskäl som med hänsyn till
möj–ligheten af en större omväxling besluta vi oss alltså för attt
taga utställningsföremålen i den ordning, de äro uppställda,,
och börja alltså med dem, som stå oss närmast, d. v. s. ii
förhallens vänstra sidorum.

Från guldet och silfret råka vi då genast in i järnets so-
-lida värld, representerad till en början på ett synnerligen ba-
-stant sätt af Bultfabriksaktiebolaget, Hallstahammar, hvars mon-
-ter fått formen af en jättebult, beklädd med större och mindree
sådana, muttrar, nitnaglar, rälsspikar m. m. Det säger sigj
själft, att beträffande dylika saker den eleganta formen spelarr
en underordnad, till och med olämplig roll, däremot kunna vi i
lätt med egna ögon öfvertyga oss om, att, som tillbörligt är, ,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akishassel/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free