- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 1. De antika folkens litteratur /
93

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den grekiska litteraturen före hellenismen - Den attiska tiden - Tragedien - Tragediens uppkomst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den gamla komediens, och endast några, även av antiken
förbisedda epigoner sökte ännu odla de äldre för den nya
tiden ej längre passande diktarterna. Med 400-talets slut
hade även det stolta attiska dramat nått levnadsgränsen.
Det nya århundradet, 300-talet, är retorikens och filosofiens
tidsålder, och den enda diktart, som ännu tilltalade den
attiska smaken, var den realistiska nyare komedien.

TRAGEDIEN


TRAGEDIENS UPPKOMST



Vi vända oss därför till den grekiska tragedien, denna
tids främsta konstskapelse. Den troligen äldsta tragedi, vi
hava i behåll, är Aiskhylos’ Hiketides (De skyddsökande).
Bakom detta drama ligger en för varje hellen då bekant
myt: den till Argos knutna sagan om Io, som blev
stammoder till brödraparet Aigyptos och Danaos. Till
förhistorien hör ock, att Aigyptos’ femtio söner gilja till
Danaos’ femtio döttrar, men att dessa hellre än att ingå
en dylik för dåtida sedlighet sårande förbindelse fly från
sitt hem i Libyen till stammoderns land Argos. Själva
dramat är knappt annat än en stor körsång, byggd på
detta motiv, utan någon handling, utan egentlig konflikt
och utan några dramatiska karaktärer, endast med några
få dialoger mellan två personer. Då stycket börjar,
anlända de femtio danaiderna och deras fader till Argos,
klaga sin nöd och begära skydd hos konung Pelasgos.
Ehuru först tveksam, ställer denne sig välvillig till deras
begäran, och såsom vi sedan få höra, utverkar han
folkförsamlingens löfte om en fristad för de skyddsökande.
Därefter uppträder en härold från Aigyptossönerna och
fordrar danaidernas utlämnande, men avvisas av Pelasgos, och
så slutar dramat med danaidernas tacksägelsesånger.

Innan vi övergå till den följande utvecklingen, måste
först en viktig fråga besvaras: huru har detta så primitiva
drama uppstått? Antika författare ha därom endast några
dunkla uppgifter. Enligt Aristoteles hade tragedien
utvecklats ur satyrspelet — varom vi sedan skola tala — och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/1/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free