- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
123

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens blomstringstid - Den folkliga berättelsen - Sagans historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

DEN FOLKLIGA BERÄTTELSEN


SAGANS HISTORIA



Från sin barndoms sagostudier erinrar sig nog envar den
egendomliga likhet, som kan finnas mellan t. ex. en norsk
och en arabisk saga, mellan ett “äventyr“ hos Asbjötnsen
och en berättelse i Tusen och en natt. Det har heller icke
saknats teorier för att förklara detta fenomen. Den äldsta
av dessa uppställdes av den berömde sagoforskaren och
språkmannen Jacob Grimm. Enligt denna teori äro sagorna
ursprungligen gamla myter. Då nu den indoeuropeiska
mytologien var gemensam för hela den indoeuropeiska stammen,
togo greker, kelter, germaner o. s. v. dessa myter med sig,
då de drogo bort från urhemmet, och att deras sagor äro
lika, beror således helt enkelt därpå, att de myter, från
vilka de stamma, varit desamma.

Men denna teori är för länge sedan allmänt övergiven.
För det första tror man nu ej längre på den utvecklade
indoeuropeiska mytologi, som Grimms tid antog. Och för
det ändra: även om sagan om t. ex. Rödhättan
ursprungligen skulle vara — låt oss säga — en solmyt, så ha vi i
varje fall mycket svårt att inse detta, enär sammanhanget
i varje fall är ytterst avlägset, och vidare kan teorien endast
gälla den egentliga fésagan, ty att anekdoterna hos Boccaccio
ursprungligen skulle vara myter, har dock ingen påstått.
Men även om man antager teorien såsom sann för de
europeiska folkens sagor, kan den dock icke förklara likheten
mellan sagorna hos de folk, vilka, så vitt man vet, aldrig haft
någon gemensam mytologi. Och en dylik likhet finnes dock.

I själva verket kan man snarare vända om Grimms sats.
I en mängd fall äro nämligen de berättelser, som vi kalla
myter, ingenting annat än folksagor, i vilka man insatt en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free