- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
294

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens blomstringstid - Dramat - Det liturgiska dramat - Mysteriet och miraklet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


För dramats följande historia är det andra på juldagen
uppförda dramat, Profeterna, än viktigare. Detta anslöt sig
till en predikan, som med orätt tillskrevs Augustinus, vilken
också föreställdes sittande i koret under hela dramat, som
skulle vara en åskådlig illustration till homilien. Tretton
olika profeter — bland dem även Vergilius, Sibylla och
Nebukadnesar — uppträdde därefter och vittnade om Kristus.
Denna dramatiska procession — ty mera var det till en
början icke — utvecklades emellertid till en serie smådramer
om var och en av dessa “profeter“, av vilka Adam var den
förste.

På 1100-talet nådde detta liturgiska drama sin högsta
utveckling, och från denna tid hava vi tre dramer av
Abelards lärjunge Hilarius, nämligen Lazarus, Daniel och
Nicolaus. Dessa äro ännu på latin, och åtminstone Lazarus
spelades i kyrkan. Men personuppsättningen var ganska
talrik, i första delen av Daniel: konungen, drottningen, Daniel,
fyra soldater och fyra rådsherrar; varje scen slutade med
en sång, och även vissa dekorationer, såsom lejonkulan,
förekommo. Men detta ganska utförliga stycke hade utvecklats
ur det kortfattade parti i profetdramat, där Daniel uppträtt
och vittnat om Kristus.

MYSTERIET OCH MIRAKLET



Redan under 1100- talet hade dramat flyttats ut ur kyrkan,
och från denna tid hava vi det äldsta mysteriet, La
représentation d’Adam. Med mysterium menar man ett
medeltidsspel, som i dramatisk form och på modernt språk
framställer en biblisk berättelse. Termen är emellertid icke
medeltidens egen; då kallade man ett dylikt stycke än
représentation, än jeu, än något annat, och termen mystère uppkom
först på 1400-talet, men användes nu allmänt inom
litteraturhistorien i den nyss angivna bemärkelsen. Den har intet
att skaffa med det grekiska mysterion, utan kommer av det
medeltidslatinska ministerium, motsvarande det spanska auto
i betydelsen (religiös) akt, förrättning.

Adamspelet uppfördes icke i kyrkan, utan på en estrad
omedelbart framför densamma och är, som sagt, helt och
hållet på franska. Men i olikhet med det äldsta liturgiska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0312.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free