- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
329

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Det komiska dramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

DET KOMISKA DRAMAT



Det återstår att med några ord skildra 1300- och
1400-talens komedi. Denna var av två olika slag, fars och sottie.
Med fars menar man ett kort dramatiskt skämt, som rör
sig med personer ur det verkliga livet. Dylika farser
förekomma såsom improviserade folklekar hos de flesta folk,
men det dröjer naturligtvis ganska länge, innan man börjar
skriva ned dem, sätta dem på vers och självständigt
uppfinna nya, liknande skämtstycken. I Frankrike skedde detta
först på 1400-talet, ehuru, såsom förut påpekats, farsen där
är vida äldre. Ämnena i 1400-talets farser äro desamma
som i 1100- och 1200-talens fableauer. Men det är
säkerligen orätt att i farsen se en dramatiserad fableau, ty de,
som skrevo farserna, kände med all säkerhet icke till de
mer än två hundra år gamla fableauerna. I stället stammar
farsen från samma levande källa som fableauen — från
folkets eget, aldrig sinande skämtlynne. Dessa farser tränga
för övrigt mycket tidigt in i mysterierna. Såsom exempel
kunna vi taga en episod ur ett Towneley-play om herdarnes
tillbedjan. Herdarna äro gifta och tala om sina grälsjuka
fruar, men under detta samtal bli de bestulna på ett
får. För stölden misstänka de en viss Mak och bege sig
till hans bostad, men där har han dolt fåret i en vagga,
och uppgiver, att hans hustru nyligen fått en liten. Till
en början lyckas knepet, men till sist blir det upptäckt,
och Mak får stryk. Men just under prygelscenen
uppstämmer en ängel Gloria in excelsis, och herdarna få nu
brått att skynda till Bethlehem att hylla det nyfödda
Kristusbarnet.

Måhända har själva namnet “fars“ just uppkommit genom
dessa små skämtspels förbindelse med mysterierna. Farsa
betyder det, som instoppas i något annat, och dessa komiska
stycken tyckas ofta hava varit mellanspel, infogade mellan
mysteriets allvarliga delar. 1541 anmärktes mot
kollektivdramat Apostlagärningar, att slippriga och oanständiga farser
infogats i början och slutet. I Spanien kallades de
“entremeses“, mellanrätter, och uppfördes mellan en comedias
journadas eller akter. Men farsen har naturligtvis ej
uppstått ur mysteriet, utan blott trängt in i detta och har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free