- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 3. Renässansen /
304

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senrenässansen - Italiens litteratur - Den nya estetiken - Trissino - Tasso

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tidens hela skaplynne, som så starkt reagerade mot
renässansens glada hedendom. Å den andra sidan kände han,
att en epiker dock måste röra sig med en folklig mytologi,
och därför sökte han att ersätta den hedniska gudavärlden
med en kristen. Zeus förvandlas således till “il padre eterno“,
och liksom Zeus för att gäcka Agamemnon sänder Oneiros
till honom, skickar den kristne guden en “ängel“ Onerio
till Giustiniano; även i det följande uppträda andra dylika
förklädda “änglar“, en angelo Nettunio, en angelo Palladio
(Pallas) m. fl. samt dessutom åtskilliga allegorier. Försöket
är således, såsom vanligt hos Trissino, misslyckat. Men
även här angav han dock själva problemet, som hans
efterföljare Tasso, Camoes, Spenser, Milton m. fl. sedan på
olika sätt sökte lösa. För en kristen tid var i varje fall
en hellenisk mytologi en motsägelse, och de antika gudarna
kunde endast bliva barockdekorationer. Tanken att ersätta
dessa väsen, på vilkas existens ingen trodde, med en ny
mytologi var därför nog sund, ehuru Trissino själv ej kunde
finna den riktiga lösningen av svårigheten.

Italia liberata dai goti tillhör således estetikens historia,
ej poesiens, och dikten var redan vid sitt framträdande en
dödfödd produkt. Men om Trissinos epos ej ägde någon
livskraft, så hade de idéer, som han där kastat fram, likväl
en stor betydelse för eftervärlden, och i själva verket var
det denne poetiskt så föga begåvade lärdes estetik, som mer
eller mindre modifierad behärskade den europeiska smaken
ända fram till 1700-talets slut.

TASSO



Några år efter utgivandet av Italia liberata utkom Giraldi
Cinthios Discorso al comporre dei romanzi, delle commedie e
delle tragedie, och där togs frågan om den moderna
poesiens förhållande till antiken upp från en mera bred synpunkt.
Trissino hade med stöd av Aristoteles’ estetik fordrat ett
epos med en enhetlig, begränsad handling. Häremot
anmärkte Giraldi, att Aristoteles ej känt till det moderna
romantiska epos (som Cinthio kallar “romanzo“), sådant detta
utdanats särskilt av Ariosto, och att hans regel därför ej
var tillämplig på detta. Den italienska dikten, som till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:46:15 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/3/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free