- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 3. Renässansen /
597

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senrenässansen - Englands litteratur - Milton - Förberedelserna för Miltons dikt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN ENGELSKA BAROCKEN 597
barock, som är alldeles samtidig med den italienska och
delvis även står i beroende av denna. Direkt påverkad av
Marini kan den väl ej sägas vara, ty de första engelska
barockskalderna äro äldre än denne, men Marini är blott
den mest bekante representanten för en stilförskämning, som
börjat redan före hans framträdande.
Den äldsta gruppen inom denna engelska barock var de
s. k. filosofiska poeterna, vilkas huvudman var Sir John
Davies. Det kännetecknande för honom ligger företrädesvis
däri, att han överdriver den Spenserska stilen och särskilt
jäktar efter ovanliga analogier. Den mest bekanta dikten
inom skolan var Cooper’s Hill av Sir John Denham. Den
skulle egentligen vara en beskrivande dikt och från en höjd
vid Windsor skildra Thames-landskapet, men detta bildar
blott anknytningspunkter för författarens reflexioner.
Den fullt genomförda barocken möta vi först hos de s. k.
metafysiska poeterna — ett namn, som är ganska oegentligt,
enär det utmärkande för de hithörande poeterna just är
deras böjelse för fysiska, ej metafysiska, analogier. Dessa
kunde stundom vara ganska osmakliga såsom i Donne’s
the Flea. Dikten är skriven till skaldens älskarinna, som
han vill förmå till giftermål. Skälet hämtas därifrån, att
det lilla djur, som givit poemet dess titel, hoppat från den
ena till den andra, sugit blod ur bägge och på så sätt
redan förenat dem. Smaken för dylika analogier hade
John Donne antagligen förvärvat sig i södern. Han till-
hörde en katolsk familj och hade rest i Spanien och Italien,
där han förmodligen gjort bekantskap med gongorismen
och den italienska barocken. Hans dikter med deras över-
drivna troper och deras ljudvitsar erinra i varje fall om
de samtida spansk-italienska, och hos honom, samt kanske
ännu mer hos Richard Crashaw, kommer den rena jesuit-
stilen fram med dess hysteri, dess sentimentalitet och sensua-
lism. Crashaw övergick också till katolicismen samt översatte
Marinis Bethlehemitiska Barnamord.
Men även puritanismen höjde sig under denna tid till en
litterär nivå. De första puritanska skalderna voro ännu
tämligen oskolade folkförfattare, såsom Georg Wither, snarast
en publicistnatur med en ovanlig lätthet att skriva och en
stor talang att vinna publikens öra — en av hans pamfletter
såldes på några månader i 30,000 exemplar, en för denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:46:15 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/3/0619.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free