- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
61

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Sturm und Drang - Goethe före Weimartiden - Werther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

■WERTHERFEBERN 61
Werthers erotik når naturligtvis upp till idealets högsta tin-
nar, och endast då och då blir han medveten om dess sen-
suella innebörd. Han kan väl nedskriva många högstämda
moraliska satser, men äktenskapet mellan den prosaiske,
pedantiske och kalle Albert och den överjordiska Lotte var
dock för honom en försynens orättvisa, och då hon av plikt-
känsla visar Werther tillbaka, har han rätt att begå själv-
mord. Detta tämligen utdragna självmordsparti — som tyd-
ligen motsvarar de långa dödsscenerna i Clarissa och La
nouvelle Héloise — var bokens stora, patetiska huvudparti,
och Werthers, av Hamlets grubbel färgade fantasier över
självmordets berättigande verkade tydligen nästan såsom en
narkos på samtiden. I det fallet kom boken att betraktas
såsom ett manifest, och man har flera exempel på känslo-
samma ynglingar, som efter Werthers föredöme skjutit sig.
Romanen blev också på flera ställen förbjuden. Men detta
hindrade ej Wertherfeberns spridning, och denna yttrade
sig t. o. m. i det nya herrmodet: blå frack med lädergula
byxor och väst.
Få arbeten ha väckt en dylik hänförelse, och långt fram
i tiden var Goethe i utlandet blott känd såsom författaren
till Werther. I den bekanta, men i mina ögon något komi-
ska skildring, som Goethe givit av sitt möte med Napoleon,
kände denne honom endast såsom Werthers författare. Här,
liksom i Götz, var hela den nya rörelsen komprimerad, dess
krav på natur, dess stormande känsla och lidelse, dess indi-
vidualism, dess naturförgudning, dess svårmod och dess
idealism, och dess verkan var helt naturligt större än dra-
mats, ty personer och händelser stodo här läsaren betydligt
närmare. Och trots all sentimentalitet, trots all sjuklig
fantasi, finnes här något av äkta känsla och passion, som
än i dag kan rycka läsaren med sig. På gamla dagar
yttrade Goethe, att Die Leiden des jungen Werther var en
skapelse, som han likt pelikanen närt med blod från sitt
eget hjärta. Uttrycket är kanske väl starkt, ty den lätthet,
som Goethe hade att förälska sig, hindrar åtminstone en ut-
länning att tro på lidelsens styrka och djup, och i varje
fall hade han en avundsvärd lycka att hastigt glömma.
Bakom Lottes gestalt är det icke mindre än två föremål
för hans kärlek, som dölja sig, ty då han utarbetade den
andra delen svärmade han redan för Maximiliane Brentano.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free