- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
534

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Englands litteratur - Byron och hans grupp - Mysterierna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

534 CAIN
What is the sin which is not
Sin in itself? Can circumstance make sin
Or virtue?
En dylik förbindelse, som Byron ännu i Manfred hade
känt som ett brott, tages här öppet i försvar. Moraliskt och
religiöst var Cain således en brandfackla, som Byron slungade
ut mot det samhälle, som utstött honom, och hans “myste-
rium“ väckte också en våldsam förbittring i det bibel-
trogna England. Men i själva verket stod Byron här på
en vida högre ståndpunkt, både religiöst och moraliskt, än
i Don Juan, och han var mindre radikal än Shelley. Men
— säger hans tyske biograf Elze — “denna skepticism var
för engelsmännen, med få undantag, en oövervinnelig stöte-
sten. I England är handlingsfriheten inskränkt genom brist
på tankefrihet, medan omvänt hos oss tankefriheten är in-
skränkt genom brist på handlingsfrihet.“ Och i sin förbitt-
ring förbisåg man, att den engelska litteraturen här fått ett
bland sina storverk, ty alldeles frånsett idéinnehållet är Cain
en dikt av en enastående lyrisk skönhet.
De första människorna förrätta vid soluppgången sitt offer
till världens skapare, och alla prisa de honom. Men Kain
är tyst. Varför talar icke också du — frågar Adam. “Jag
har intet att begära.“ Ej heller något att tacka för? “Nej“.
Lever du då icke? “Måste jag icke dö?“ Ack, frukten från
det förbjudna trädet börjar falla. “Varför plockade ni den
icke hellre från Livets träd än från Kunskapens?“ Min
son, häda icke! Det är ormens ord! “Varför icke? Ormen
talade sanning. Det var Kunskapens träd och det var
Livets träd. Kunskap är ett gott, och livet är ett gott:
huru kunna båda då vara onda?“
Kain har i arv fått kunskapstörsten, och han söker där-
för ett svar på livets mening: Och detta skall vara liv!
Arbeta! Varför skall jag arbeta? Emedan min fader ej
kunde bevara sin plats i Eden. Men vad har jag för skuld
i det? Jag var ju ofödd. Och jag har aldrig begärt att
bliva född. Trädet fanns där; varför skulle de då ej få
plocka av det? På alla dessa frågor ha de blott ett svar
att giva: Det var hans vilja, och han är god. Hur vet
jag det? Han är allsmäktig. Men måste han därför vara
allgod? Jag dömer blott av frukterna, och de äro bittra.
Så ser Kain, huru en gestalt närmar sig honom. Han är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0560.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free