Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - De socialistiska idéerna i Internationalen: Fourierismen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
oordningen är på samma gång konsekvensen av och
uttrycket för den sociala oordningen. Ojämlikheten
återges i orättvisor. Staten är, i namn av dem
som handhava makten, genom ursprung och
princip de privilegierade klassernas tjänare och
beskyddare mot de andra.“ Och så vidare.
I det “harmoniska samhälle“, som kan uppstå
genom praktisk tillämpning av hans principer,
skall allt tvång försvinna.[1]
Efter att ha sett den Stora Revolutionens
misslyckande, lutade Fourier starkt mot fredliga
lösningar. Han ordade om nödvändigheten att
erkänna principen om association mellan Kapital,
Arbete och Talang. I följd därav skulle värdet
av varje produkt som erhölls i falangstären delas i
tre delar, varav en (hälften eller sju tolftedelar)
skulle bli Arbetets lön, den andra (tre tolftedelar)
skulle gå till Kapitalet och den tredje (två eller
tre tolftedelar) till Talangen.
Och dock fäste flertalet av dem, som i
Internationalen höllo på de fourieristiska idéerna,
ingen särskild vikt vid denna del av hans system.
De förstodo inflytandet av den tid vari Fourier
levde. Däremot uppehöllo de sig vid följande,
huvudsakliga drag av den fourieristiska läran:
1) Den fria kommunen blir basen, enheten i
det nya socialistiska samhället.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>