- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
91

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - IV. Döpelseformeln och apostlarnes symbolum

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

7i

hamna vid den vidskepliga föreställningen om opus
opera tum. 20

Af det öfverensstämmande vittnesbördet från Pauli
bref och boken om Apostlagärningarna framgår tydligt,
att dopet ursprungligen helt enkelt förrättades »i Kristi
namn».27 Neofyten, som på detta sätt mottog det, bekände
sin tro på Jesus i egenskap af Messias. Och som den
Kristus, hvilken Paulus framför allt predikade, var den
döde och uppståndne Kristus, såg denne apostel i dopet
en verksam bild af den nära förbindelsen med Kristus i
döden och återuppståndelsen, så att den döpte tycktes
begrafva sig med Kristus och med honom åter uppstå till
lif i den helige ande. Senare syntes, framför allt i den
hedna världen, denna elementära form icke längre
tillfyllestgörande. De ursprungligen hedniska katekumenerna
hade behof af att omvändas till den lefvande och sanne
Guden, Jesu Kristi fader, och att invigas i den helige
andes pånyttfödande dygder, liksom äfven i den af Guds
son, alla människors frälsare, förrättade återlösningen.
Detta var i de af Paulus grundade kyrkorna det
trefaldiga ämnet för den undervisning, som meddelades
katekumenerna, och detta var också den tro, som de bekände
i döpelsen, en tro, som sammanfattats i den traditionella
formeln: / faderns, sonens och den helige andes namn.28

Denna formel skulle i sin ordning utvecklas och måste
slutligen afla det ryktbara symbolum, som fatt namn af
symbohim apostolicum. Men därtill skulle besvär och tid
kräfvas.

Mot midten af andra seklet finna vi en trosregel,
som neofyterna måste upprepa, då de undfingo dopet
och upptogos i kyrkan. Denna formel hade följande
lydelse :

Jag tror på Gud fader allsmäktig. På Kristus
Jesus, hans ende son, vår frälsare, född af den helige ande
och jungfru Maria, korsfäst under Pontius Pilatus och
begrafven, på tredje dagen återuppstånden ifrån de döda,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free