- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Femtonde delen /
40

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tegelarkitekturen i Norra Europa och Uppsala domkyrka ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)



II.

Tegelarkitekturen under den gotiska stilperioden, den egentliga »tegelstilen».
De förgotiska formerna länge bibehållna. Olika slags grundplan; korpartiet,
tvärskeppet, långhuset, vestpartiet. Resningen. Proportionerna; »hallsystemet» och
»högbyggnadssystemet». Sträfpelare och sträfbågar. Fialer, tureller och torn.
Spetsgaflar. Yttre dekoration; nischfördjupningar, listverk och gesimser.
Portalomfattningar. Fönsterindelning. Det inre; pelare, hvalf, gallerier, målning,
bildutsmyckning.

Under det att den romanska stilen med dess hela
väggytor herskade, afvek tegelbyggnaden, hvad de
arkitektoniska formerna beträffar, i det hela icke väsentligen
från huggstensarkitekturen. Annorlunda blef förhållandet
under gotiken. Det var då som den egentliga
»tegelstilen» uppträdde; och det är framför allt med afseende på
de gotiska tegelbyggnaderna man med Schnaase kan säga,
att »tegelarkitekturen har sin sjelfständiga
utveckling, sin egendomliga stil».

Liksom tegelmaterialet underlättat hvalfbyggnadens
användning — hos oss icke mycket senare (t. ex. i
Gumlösa kyrka) än i Tyskland —, bidrog det någon tid senare
att öka användningen af spetsbågen. Denna uppträdde
emellertid långt tidigare än den gotiska stilen fullfärdig
infördes, nemligen redan i slutet af 1100-talet, t. ex. i
domen i Ratzeburg och flerstädes1. I sjelfva verket
började också nu de romanska formerna lossas, förändras
och blandas med nya — en stilblandning som man
plägar kalla »öfvergångsstilen».

1 Haupt, Vizelinskirchen s. 81 ff.; Haupt & Weysser,
Lauen-bur g s. 11 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:44:49 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/15/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free