- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
106

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Andra artikeln. Om rättfärdiggörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

106 AUGSBURG SK A BEKÄNNELSENS APOLOGI.

gen lära vi frukta Gad, genom tron lära vi hoppas på Gud.
Men för dem som frukta för straffet är nåden fördold, och
när människan ander denna fraktan vändas, ma hon genom tron
fly till Guds barmhärtighet, på det att han må gifva hvad
han kräfver. Här lär han, att hjärtat genom lagen förskräckes,
men får tröst genom tron, och han lär äfven att vi med troil
måste omfatta barmhärtigheten, innan vi kunna försöka att
uppfylla lagen. Yi skola ock längre fram anföra ännu andra
sådana vittnesbörd.

Det är i sanning förunderligt, att våra motståndare icke
alls beröras af så många skriftställen, som uppenbarligen
tillskrifva tron förmågan att rättfärdiggöra, hvilken cle däremot
fronkänna gärningarna. Mena de väl, att detta utan afsikt så
ofta upprepats, eller att dessa ord så att säga undfallit den helige
Ande utan att han gifvit akt därpå? De hafva emellertid
uttänkt en spetsfundighet för att reda sig. De säga nämligen, att
dessa skriftställen böra förstås om den af kärleken härledda och
uppfyllda tron (fides for mata), d. v. s. cle tillägga tron
rättfärdiggörelsen endast för kärlekens skull. Ja, i själfva verket
tillägga de icke alls tron utan blott kärleken rättfärdiggörelsen,
ty de inbilla sig att tron kan finnas samtidigt med en dödssynd.
Hvarthän syftar väl detta, om icke till att återigen förkasta
löftet och återvända till lagen. Om tron mottager syndernas
förlåtelse för kärlekens skull, så förblifver syndaförlåtelsen städse
oviss, emedan vi aldrig älska så mycket som vi böra; ja, vi
kunna icke alls älska, om icke vårt hjärta är visst om att hafva
lått syndernas förlåtelse. Då nu våra motståndare fordra, att
rnan vid fråga om syndernas förlåtelse och rättfärdiggörelsen
skall förtrösta på sin egen kärlek, förkasta de sålunda alldeles
evangelium om syndernas förlåtelse af nåd, och den omtalade
kärleken kunna de hvarken öfva eller förstå, så framt de icke
tro, att de af nåd hafva fått syndernas förlåtelse.

Äfven vi säga, att kärleken bör åtfölja tron, såsom äfven
Paulus (Gal. 5: 6) säger: Ty i Kristus Jesus gäller hvarken
omskärelse eller förhud något, utan tro, som är verksam genom
kärlek. Men därför bör man icke mena, att vi genom förtröstan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free