- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
151

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tredje artikeln. Om kärleken och uppfyllandet af lagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

SVAR^PÅ DE AF MOTSTÅNDARNA ANFÖRDA SKÄLEN. 151

na tro, som tror, att Gud liar omsorg om oss, förlöser oss och
bönliör oss, är någonting öfvernaturligt, ty människosjälen tror
icke af sig själf något sådant om Gud. Därför finnes icke
heller den tro, om hvilken vi tala, hvarken lios de ogudaktiga
eller hos djäflarna,

Skulle nu någon spetsfundig människa drifva gäck och
säga, att rättfärdigheten måste finnas i viljan, hvarför den icke
kan tillskrifvas tron, som är en förståndets sak, så vore det lätt
att härpå svara, att de erkänna själfva i sina skolor, att viljan
styr förståndet, så att detta lämnar sitt bifall till Guds ord.
Men vi vilja tydligare säga, att liksom ångesten för synden
och döden icke äro endast förståndets tankar, utan också
fruktansvärda rörelser hos den vilja, som flyr för Guds dom, så är
tron icke blott en förståndets kunskap, utan äfven en viljans
förtröstan, d. v. s. den är att vilja och mottaga det, som i
löftet erbjudes, nämligen försoningen och syndernas förlåtelse.
Så använder Skriften ordet »tro», såsom Pauli ord betyga:
Då vi nu hafva blifvit rättfärdiggjorda af tron, hafva vi frid
med Gud (Rom. 5: l). Rättfärdiggöra betyder sålunda här
såsom i det språk, som vid domstol användes, att frikänna den
anklagade och förklara honom rättfärdig, men icke för hans
egen utan för en annans, nämligen Kristi, rättfärdighets skull,
af hvilken vi genom tron få del. Emedan sålunda vår
rättfärdighet här är tillräknandet af en annans rättfärdighet, så
måste man här på ett annat sätt tala om rättfärdigheten än då
vi i filosofien eller inför domstol söka häfda den egna
gärningens rättfärdighet, hvilken för visso är en viljans sak. Därför
säger Paulus i 1 Kor. 1: 30: Men af honom ären I uti Kristus
Jesus, som har blifvit för oss till visdom från Gud och till
rättfärdighet och till helgelse och till förlossning, samt i 2 Kor. 5:
21: Ty den som icke visste af synd, har han för oss gjort till
synd, pä det att vi skulle varda Guds rättfärdighet i honom.
Då nu Kristi rättfärdighet gifves oss genom tron, så är tron
genom tillräknandet en rättfärdighet hos oss, d. v. s. den är
det, hvarigenom vi för Guds tillräknandes och anordnings skull
blifva välbehagliga för Gud, såsom Paulus säger: tron tillräk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free