- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
182

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Fjärde artikeln. Om kyrkan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

182

AUGSBURGSKA - BEKÄNNELSENS APOLOGI.

påskfesten. Men apostlarna hade befallt församlingarna att
fira påsken tillsammans med de från judendomen omvända
bröderna. Därför hafva ock några folk efter mötet i Nicæa
hård-nackadt fasthållit denna sed, så att de rättat sig efter när den
judiska påskfesten infaller. Men apostlarna hafva icke med
detta påbud velat föreskrifva församlingarna något nödvändigt,
såsom ock påbudets ordalydelse betygar. Den bjuder nämligen,
att ingen skall göra sig bekymmer öfver om bröderna med
afseende på påskens firande icke riktigt skulle uträkna tiden. Vi
finna detta påbuds ord hos Epifanius54 så lydande: »Räknen
icke så noga, utan firen (påsken), när edra bröder, som äro af
omskärelsen göra det; firen tillsammans med dem, och skulle
det icke alldeles stämma med tiden, så oroen eder icke
däröfver.» Epifanius skrifver, att detta är apostlarnas egna ord
i påbudet om påsken, och häraf kan hvarje förståndig läsare
lätt inse, att apostlarna ville betaga folket den dåraktiga
meningen om en viss tids nödvändighet, då de bjuda dem att icke
oroa sig, ifall de skulle hafva misstagit sig i sin beräkning.
Sedermera hafva några österläilningar, som efter sin läras
upphofsman kallas audianer,5iJ på grund af detta apostlarnas påbud
yrkat, att påsken skulle firas samtidigt med den judiska
påsk-festen. Vederläggande dessa prisar Epifanius beslutet
(angående påskens firande) och säger, att det, icke innehåller något,
som afviker ifrån troil eller kyrkoordningen, men klandrar
audianerna för att de icke rätt förstå ordalydelsen samt, tolkar
(len på samma sätt som vi gjort, nämligen att apostlarna icke
menade det ligga någon vikt på när påsken firades, men emedan
de förnämsta af bröderna voro omvända judar, som fasthölle) sin
sedvänja, så ville de, att de öfriga skulle för endräktens skull
följa dessas exempel. Apostlarna hafva ock visligen erinrat
läsaren om, att de hvarken upphäfde den evangeliska friheten
eller pålade samvetena något tvång, ty de tillägga att man icke
skall göra sig bekymrper, ifall man misstagit sig vid
beräknandet af tiden.

Från historien skulle man kunna anföra många liknande
fall, af hvilka framgår, att olikheten i människostadgar icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free