- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
224

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Sjätte artikeln. Om skriftermål och godtgörelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

224

AUGSBURGSKA - BEKÄNNELSENS APOLOGI.

nåd för Kristi skull, och att Kristus är den, som har
öfvervuii-nit synd och död, hvarför man icke bör hitflicka någon vår
goclt-görelses förtjänst. Och fastän hemsökelser alltjämt kvarstå,
så förklaras dessas syfte vara att döda den ännu
förhandenvarande synden, men icke att vara något vederlag eller någon
iösepenning för den eviga döden.

Till Jobs ursäkt säges, att han icke hemsökes för några
begångna missgärningars skull. Sålunda äro icke
hemsökelser alltid straff eller tecken till Guds vrede. Ja, ängslade
samveten bör man undervisa om, att hemsökelserna hafva andra
och högre ändamål, så att de icke må mena sig vara af Gud
förkastade, om de i hemsökelserna icke kunna se annat än straff
och Guds vrede. De böra betänka, att hemsökelserna hafva
andra och högre ändamål, och att Gud härvid utför ett för
ho-nom främmande verk, på det att han må kunna utföra sitt eget
verk, såsom Jesaia utförligt lär i kap. 28: 21. Och då
lärjungarna om den blinde frågade, hvilken som liade syndat (Joh.
0: 2 f.), svarar Kristus, att orsaken till lians blindhet icke var
någon synd, utan j)å det att Guds verk skulle uppenbaras på
honom. Och hos Jeremia heter det: Se, de som icke hade
förskyllt att dricka kalken, de nödgas att dricka den (Jer. 49:
12). Så hafva profeterna, Johannes döparen och andra heliga
blifvit dräpta. Därför äro hemsökelser icke alltid straff för
vissa begångna gärningar, utan de äro Guds verk, syftande till
vår nytta och på det att Guds kraft må blifva så mycket mer
uppenbar i vår svaghet.

Sålunda säger Paulus: Guds kraft fullkomnas i min
svaghet (2 Kor. 12: 5, 9). Därför böra våra kroppar ATara offer för
Guds viljas skull till att gifva bevis på vår lydnad, men icke
till att gifva vederlag för den eviga döden, för hvilken Gud har
en annan lösepenning, nämligen sin sons död. Och på så sätt
tolkar Gregorius62 till och med Davids straff, då han säger: Om
Gud för denna synds skull hade hotat David, att han så skulle
förödmjukas genom sin son, hvarför har han då, sedan synden
var förlåten, uppfyllt sin hotelse? Härpå svaras, att
förlåtelsen för synden gafs, på det att han icke skulle förhindras att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free