- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
228

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Sjätte artikeln. Om skriftermål och godtgörelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

228

AUGSBURGSKA - BEKÄNNELSENS APOLOGI.

belönas äfven. Men däremot lär den heliga Skrift icke, att de
eviga straffen icke efterskänkas annat än mot vederlag af
godt-görelser bjudna af människostadgar eller skärseldstraff.
Aflåten var fordom ett efterskänkande af den offentliga
botgöringen, på det att människorna icke skulle blifva alltför mycket
betungade. Om nu godtgörelserna och straffen kunna
efterskänkas genom mänsklig myndighet, så kan denna godtgörelse
icke vara nödvändig på grund af något Guds bud, ty ett
gudomligt bud kan icke upphäfvas genom någon mänsklig myndighet.
Då nu denna plägsed (offentlig botgöring) af sig själf och med
biskoparnas tysta medgifvande kommit ur bruk, så behöfves ju
icke heller något dylikt efterskänkande. Men uttrycket »aflat»
har dock bibehållits. Och liksom man icke har förstått att godt
görelserna hörde till clen yttre kyrkotukten utan fattat dem såsom
vederlag för syndens straff, så har man ock missförstått aflaten,
som om den kunde befria själar ur skärselden. Men
nyckelämbetet har icke makt att lösa och binda annat än på jorden
enligt Matt. 16: 19: Allt hvad du binder på jorden, det skall
vara bundet i himmelen, och aili hvad du löser på jorden, det
skall vara löst i himmelen. Dock har, såsom vi förut sagt,
nyckelämbetet icke rätt att pålägga några straff eller instifta
något sätt att tjäna Gud, utan det har endast uppdrag att
förlåta dem, som omvända sig. deras synder eller att öfva tukt emot
och ur församlingsgemenskapen utesluta dem, som icke vilja
omvända sig. Ty liksom lösa betyder att förlåta synder, så
betyder binda att icke förlåta synder. Kristus talar nämligen här
om det andliga riket. Och Guds befallning är att evangeliums
tjänare skola tillsäga dem, som omvända sig, aflösning, såsom
det heter i 2 Kor. 10: 8: Herren har gifvit oss makt till eder
uppbyggelse. Därför är förbehållet angående vissa synder
(reservatio casuum)35 en författningsfråga, ty det kan blott afse de
af kyrkolagen stadgade straffen, men icke skulden inför Gud
hos dem, som verkligen omvända sig. Därför är det äfven rätt
tänkt af våra motståndare, när de erkänna att detta förbehåll
icke får hindra att aflösning gifves en döende.

Vi hafva härmed framställt hufvudinnehållet af vår lära

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free