- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
280

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Elfte artikeln. Om prästernas äktenskap

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

280

AUGSBURGSKA - BEKÄNNELSENS APOLOGI.

försvara clenna lag. Först säga de, att den är af Gud
uppenbarad. Här ser man dessa skälmars oerhörda skamlöshet. De
djärfvas påstå, att lagen om det beständiga celibatet är af Gud
uppenbarad, ehuru den strider mot Skriftens tydliga
vittnesbörd, som bjuda: För att undvika skörlefnåden hafve hval man
sin hustru (1 Kor. 7:2), och som jämväl förbjuda att upplösa
ingångna äktenskap (jfr Matt. 5: 32; 19: 6; 1 Kor. 7: 27).
Paulus angifver äfven, hvem som bör anses såsom upphofsman till
clenna lag, då han kallar den en onda andars lära (1 Tim. 4: l).
På upphofsmannen hänvisa äfven frukterna, nämligen alla de
vidunderliga laster och alla de mord, som nu ske under denna
lags täckmantel.

Motståndarnas andra skäl är, att prästerna böra vara rena
enligt Jes. 52: 11: Renen eder, I som bären Herrens kärl, och
de anföra äfven andra bibelspråk med liknande innehåll. Detta
skäl, som de framhålla såsom det mest solklara, hafva vi förut
vederlagt. Yi hafva nämligen sagt, att jungfruligheten utan
tro icke är någon renhet inför Gud, och att äktenskapet är för
trons skull rent enligt Tit. 1: 15: Allt är rent för de rena. Vi
hafva ock sagt, att ceremoniallagens utvärtes reningsstadgar
här icke äga någon tillämpning, emedan evangelium kräfver
hjärtats renhet men icke ceremoniallagens reningar. Det kan
ock hända, att en äkta mans hjärta såsom Abrahams eller
Jakobs — hvilka dock hade flera hustrur samtidigt — kan vara
renare och mindre upptändt af onda lustar än många ogiftas,
äfven om dessa verkligen äro återhållsamma. Men Jesaias ord:
Benen eder, I som bären Herrens kärl, bör förstås om hjärtats
renhet, om boten i dess helhet. För öfrigt veta de heliga, i hvad
mån det är till gagn att inskränka det äktenskapliga umgänget
i yttre måtto och, såsom Paulus säg^er i 1 Tess. 4: 4, behålla sin
maka i helgelse och ära. Slutligen, emedan äktenskapet är rent,
säges med rätta åt dem, hvilka såsom ogifta icke äro
återhållsamma, att de må gifta sig, på det att de må blifva rena.
Samma lag, som säger: Renen eder, 7 som bären Herrens kärl,
bjuder alltså, att de, hvilka såsom ogifta lefva orent, må blifva
rena äkta makar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free