- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
308

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tolfte artikeln. Om mässan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

308

AUGSBURG SKA BEKÄNNELSENS APOLOGI.

betraktade mässan såsom ett tacksägelseoffer, men icke såsom
en tillfyllestgörelse för straff. Likväl tala de här icke blott
om offrandet af Herrens lekamen och blod, utan äfven om
mässans öfriga delar, nämligen bönerna och tacksägelserna. Ty
efter konsekrationen (brödets och vinets invigning) bedja de,
att sakramentet måtte gagna dem, som mottaga det, men om
några andra tala de icke. Därefter tillägga de: »Vidare offra
vi dig denna förnuftiga gudstjänst för de i tron afsomnade
förfäderna, fäderna, patriarkerna, profeterna, apostlarna.» Men
uttrycket »denna förnuftiga gudstjänst» afser icke blott själfva
offret, utan äfven bönerna och allt, som vid gudstjänsten
utföres. Hvad beträffar våra motståndares åberopande af
kyrkofäderna såsom stöd för att hålla mässan för döda, veta vi
att de gamla tala om bön för de döda, som vi icke förbjuda,
men däremot förkasta vi, att Herrens nattvard hålles för de
döda och anses verka genom blott den utvärtes handlingen
såsom sådan, icke heller hafva våra motståndare härvid något
stöd hos de gamla. Och må de an hafva stöd hos Gregorius
och nyare författare, så ställa vi häremot klara och otvetydiga
bibelord. Det råder ock en stor olikhet emellan kyrkofäderna.
De voro människor och kunde falla både i synd och villfarelse.
Men om de nu skulle uppstiga ur sina grafvar och se sina
utsagor begagnade såsom förevändningar för dessa uppenbara
lögner, som våra motståndare lära om den utvärtes gärningens
värde i och för sig, skulle de på ett helt annat sätt förklara
sina ords innebörd.

Med orätt anföra våra motståndare vidare gentemot oss
förkastelsedomen öfver Aerius,77 som de påstå hafva blifvit
förkastad, emedan han förnekat att i mässan frambars ett
offer för lefvande och döda. De använda ofta dylika
konstgrepp som att åberopa gamla kätterier samt falskligen därmed
jämföra vår lära och sålunda framställa oss såsom kättare.
Epifanius betygar, att Aerius ansett böner för de döda vara
onyttiga. Detta lägger han honom till last. Men vi försvara
icke heller Aerius,. utan vi kämpa mot eder, som skändligen
försvaren ett emot profeternas, apostlarnas och de heliga fä-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0322.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free