- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
325

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Trettonde artikeln. Om klosterlöften

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM KLOSTERLÖFTEN.

325

tagelser af stadgar icke förtjäna syndaförlåtelse eller
rättfärdiggörelse. Då rekabiterna berömmas, så hafva de säkerligen
icke fasthållit sina seder därför att de menade sig därigenom
förtjäna syndaförlåtelse eller göra någon rättfärdiggörande
gudstjänst, eller att de skulle på grund häraf, och icke genom
Guds nåd för den utlofvade sädens (Kristi) skull, få det eviga
lifvet. Men emedan deras föräldrar hade påbjudit detta,
berömmes deras lydnad, ty det står i det fjärde budet: Hedra din
fader och din moder.

Dessutom hade rekabiternas lefnadssätt ett särskildt syfte.
Emedan de voro främlingar och icke israeliter hade deras fader
tydligen genom vissa kännetecken velat åtskilja dem från
hedningarna, på cl et att de icke skulle återfalla i hednisk
ogudak-tighet. Genom dessa kännetecken ville han påminna dem om
läran om tron och odödligheten. Ett sådant ändamål är lofligt,
men klosterväsendet har helt andra syften. De föregifva, att
klosterlifvet skulle vara en gudstjänst samt att man därigenom
förtjänar syndaförlåtelse och rättfärdiggörelse. Emellan
rekabiternas exempel och klosterväsendet finnes det därför ingen
likhet, all den anstöt, som vidlåder våra dagars klosterlif, att
förtiga.

De anföra äfven 1 Tim. 5: 11 ff. om änkorna, hvilka
tjänade församlingen och underhöllos på allmän bekostnad. Här
säges: När de vilja gifta.: sig, ådraga de sig en dorn, emedan de
hafva brutit sin första tro. Skulle vi nu också föreställa oss,
att aposteln här talar om löften, så kan detta ställe dock icke
försvara klosterlöften, hvilka af läggas såsom ett ogudaktigt
sätt att tjäna Gud i den meningen, att de förtjäna
syndaförlåtelse och rättfärdiggörelse, ty Paulus förkastar uttryckligen
alla slags gudstj.änsthandlingar, som göras i syfte att förtjäna
syndaförlåtelse eller att för deras skull, och icke för Kristi
skull genom Guds barmhärtighet, få det eviga lifvet. Därför
är det visst, att om änkorna afgifvit några löften, så måste
dessa hafva varit helt och hållet olika klosterlöftena.

För öfrigt, om våra motståndare vilja med våld hänföra
detta ställe till klosterlöftena, så måste de ock göra detsamma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free