- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
533

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VI. D:r Martin Luthers Stora Katekes - Fjärde delen. Om dopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM DOPET.

f>29

hvarigenom han än ma tala, elit skall troil blicka hän och hålla
sig därvid. Här hafva vi nu orden: den som tror och blifver
döpt, han skall varda fräls i. Hvarpå syfta väl dessa ord om
icke på dopet, d. v. s. det vatten, som grundar sig på Guds
instiftelse? Häraf folier, att den som förkastar dopet, han
förkastar Guds ord, Iron och Kristus, som hänvisar oss därtill och
binder oss vid dopet.

För det tredje. Da dopet har sä stor nytta och kraft, så
må vi nu vidare se till, hvem den person är, som undfår dopets
gåfva och gagn. Detta är åter på bästa och klaraste sätt
uttryckt med orden: den som tror och blifver döpt. han skall
varda frälst, d. v. s. tron ensam gör personen värdig att med
nytta mottaga det; frälsningsbringande gudomliga vattnet. Ty
emedan detta här i dessa ord jämte och tillika med vattnet
framställes och utlofvas, sä kan det icke mottagas på annat
sätt än så, att man med hjärtat tror därpå. Utan tron gagnar
dopet oss till intet, ehuru det i och för sig är en gudomlig,
ovärderlig skatt. Därför betyder det enda ordet: den som tror,
så mycket, att det utesluter alla, de gärningar, som vi kunna
göra i den meningen, att vi därmed vinna och förtjäna
saligheten. Ty det står fast, att endast tron här betyder något eller
mottager något.

Säga de nu emellertid, såsom (le pläga: »Dopet är ju ett
verk, och du säger, att verken ingenting betyda för saligheten,
men hvad blifver det då af tron?» så svarar jag: »Ja, våra
verk betyda visserligen intet för saligheten, men dopet är icke
vårt, utan Guds verk.» Du måste nämligen, som sagdt, göra en
stor skillnad emellan ett Kristusdop och ett badaredop. Guds
verk åter äro frälsningsbringande och nödvändiga för
saligheten, och de utesluta icke tron, utan de kräfva den, ty utan tro
kan man icke fatta clem. Men därmed att du låter begjuta dig
med vatten har du icke mottagit dopet så, att det gagnar dig
till något, men gagna dig skall det göra, om du låter döpa dig
i öfvertygelsen, att det är Guds befallning och instiftelse, samt
därjämte i Guds namn, på det att du i vattnet må mottaga den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0547.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free