- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
663

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Tredje artikeln. Om trons rättfärdighet inför Gud

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM TRONS RÄTTFÄRDIGHET INFÖR GUD.

663

rättfärdiggjorda. På andra ställen användes det blott pro
remissi-one peccatorum et adoptione in filios Dei, d. v. s. att det betyder
endast syndernas förlåtelse och att vi upptagas till Guds barn.
Och i denna senare mening användes detta ord mycket ofta i
Apologien, såsom när det säges: Justificatio est regeneratio,
d. v. s. rättfärdiggörelsen inför Gud är pånyttfödelsen, medan
den helige Paulus gör en åtskillnad emellan dessa ord i Tit. 3:
5: Han har gjort oss saliga genom pånyttfödelsens bad och en
förnyelse af den helige Ande. Ja, äfven ordet vivificatio, d. v. s.
lefvandegörelse, användes stundom i samma mening. Ty
emedan människan genom tron, som den helige Ande allena
verkar, rättfärdiggöres, så är detta i sanning en pånyttfödelse, ty
från att hafva varit ett vredens barn varder människan ett Guds
barn och försättes sålunda från död till lif, såsom det står
skrifvet: Då vi voro döda genom våra öfver trädels er, har han gjort
oss lefvande med Kristus (Ef. 2:5), och: Den rättfärdige skall
lefva af tro (Rom. 1: 17). I denna mening användes ordet
mycket ofta i Apologien.

Vidare användes det äfven ofta i stället för »helgelsen» och
»förnyelsen», som efterfölja trons rättfärdighet, och i denna
mening har Dr. Luther begagnat det i sin bok om kyrkan och
kyrkomöten samt äfven annorstädes.

Men då vi lära, att vi genom den helige Andes verkan
blifva pånyttfödda och rättfärdiggjorda, så får detta icke
förslås så, som om efter pånyttfödelsen hos de rättfärdiggjorda
och pånyttfödda ingen orättfärdighet längre skulle vidlåda
deras väsen och lif, utan det bör förstås så, att Kristus med sin
fullkomliga lydnad öfverskyler all deras synd, som dock under
detta lif alltjämt vidlåder deras natur. Icke desto mindre blifva
de genom tron och för denna Kristi lydnads skull — hvilken
Kristus för oss har bevisat Fadern alltifrån sin födelse och till
sin smädliga död på korset — förklarade och ansedda för
gud-fruktiga och rättfärdiga, ehuru de i följd af sin fördärfvade
natur ännu äro syndare och förblifva detta ända till grafven.
Men det får å andra sidan icke heller förstås så, som om vi

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0677.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free