- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
684

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Femte artikeln. Om lag och evangelium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

684

KONKORDIEFORMELN. II.

FEMTE ARTIKELN.

Om lag och evangelium.

Emedan åtskillnaden mellan lag och evangelium utgör ett
synnerligen härligt ljus, som tjänar till att rätt dela Guds ord
samt förklara och förstå de heliga profeternas och apostlarnas
skrifter, bör denna åtskillnad med synnerlig flit
upprätthållas, så att icke dessa tvenne läror med hvarandra
sammanblandas, eller af evangelium göres en lag, hvarigenom Kristi
förtjänst ställes i skuggan och bekymrade samveten beröfvas den
tröst, som de annars äga i det heliga evangelium, när detta
rent och klart förkunnas, och hvarigenom de kunna hålla sig
uppe i sina svåraste anfäktelser gentemot den ångest, ’som
lagen injagar.

Nu har äfvenledes härom en meningsskiljaktighet uppstått
emellan de teologer, som ansluta sig till Augsburgska,
bekännelsen. En del af dessa påstå nämligen, att evangelium
egentligen är icke endast en nådeförkunnelse utan därjämte också
en botpredikan, hvilken bestraffar den gröfsta synden,
nämligen otron. De andra åter hafva ansett och förfäktat den
meningen, att evangelium icke egentligen är en bot- eller
straffpredikan — något som egentligen är Guds lags uppgift, hvilken
bestraffar all synd och sålunda äfven otron — utan en predikan
om Guds nåd och huldhet för Kristi skull, genom hvilken den
otro, hvari de förut lefde och som af Guds lag bestraffats,
till-gifves och förlätes de till Kristus omvända.

Då vi nu rätt betrakta denna meningsskiljaktighet, finna
vi, att den förnämligast förorsakats däraf, att ordet evangelium
icke alltid användes och förstås på samma sätt, utan såväl i
Guds heliga Skrift som hos äldre och nyare kyrkolärare
brukas i tvenne olika meningar. Stundom brukas det så, att
därmed förstås vår Herres Kristi hela lära, som han i sin predikan
förkunnat på jorden och befallt skola i Nya Testamentet
förkunnas, hvari han sålunda inbegripit såväl en förklaring af la-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0698.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free