- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
690

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Femte artikeln. Om lag och evangelium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONKORDIEFORMELN. II.

signade (1 Mos. 22: 18), och om Davids Son, hvilken skulle
återupprätta Israels rike och blifva ett ljus för hednafolken
(Ps. 110: 1 ff.; Jes. 49: 6; Lnk. 2: 32), hvilken är sargad för
våra missgärningars skull och genom hvilkens sår vi hafva
blifvit helade (Jes. 53: o).

Yi tro och bekänna, att båda dessa läror städse och intill
världens slut böra flitigt men med tillbörlig åtskillnad
predikas i Guds kyrka, på det att i Nya Testamentets ämbete
genom lagens förkunnelse och dess hotelser de obotfärdiga
människornas hjärtan må förskräckas och bringas till
syndakännedom och bot, men icke så att de skola blifva modlösa och
för-tvifla, utan — emedan lagen är en tuktomästare till Kristus,
på det att vi skola varda rättfärdiggjorda af tro (Gal. 3: 24)
och sålunda icke visar och leder bort från Kristus utan hän till
Kristus, hvilken är lagens ände (Rom. 10: 4) — så att de
genom det heliga evangeliums predikan om vår Herre Kristus må
åter tröstas och styrkas af budskapet att Gucl genom Krislus
förlåter clem som tro på evangelium alla synder, för Kristi
skull upptager dem till sina barn samt af idel nåd utan all
deras förtjänst rättfärdiggör och saliggör dem. Detta dock icke
så att de få missbruka Guds nåd och synda på nåden. Denna
åtskillnad mellan lag och evangelium har Paulus i 2 Kor.
3: 6 ff. grundligt och kraftigt framhållit.

För att alltså dessa båda läror, lagens och evangeliums,
icke må sammanblandas och åt den ena tillskrifvas hvad som
tillkommer den andra — hvarigenom Kristi förtjänst och
välgärningar lätt ställas i skuggan och evangelium åter
förvandlas till en laglära, såsom under påfvedömet skett, samt de
kristna beröfvas den rätta tröst, hvilken evangelium gifver
gentemot den ångest, som lagen injagar, och därmed dörren åter
öppnas för påfvedömet alt intränga i kyrkan — är det
nödvändigt, att den rätta, egentliga åtskillnaden mellan lagen och
evangelium träget framställes och upprätthålles samt att man
noga undviker allt, som kan gifva anledning till en
sammanblandning och sammansmältning af dessa båda läror, lagen och
evangelium. Det är därför farligt och orätt, när man af evan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0704.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free