- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
699

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM DEN H ELI Gr A NATTVARDEN.

699

och vin, som äro blotta sinnebilder i or Kristi frånvarande
lekamen. Men då detta påstående icke kunde upprätthållas,
hafva de bekant, att Herren Kristus verkligen är närvarande i
sin nattvard, nämligen per communicationem idiomotum, d. v. s.
blott till sin gudomliga natur, men icke med sin lekamen och
sitt blod.

Sedermera, då mon med stöd af Kristi ord nödgade dem
att bekänna, att Kristi lekamen är närvarande i nattvarden,
hafva de menat och förklarat denna närvaro såsom blott
andlig, d. v.-s. att han med sin kraft, sitt verk och sina
välgärningar åtnjutes genom tron, emedan genom Kristi Ande, som är
allestädes närvarande, våra kroppar, i hvilka Kristi Ande här
på jorden bor, förenas med Kristi lekamen, som är i himmelen.

Genom dessa präktiga, skenfagra ord hafva de bedragit
många framstående personer, i det att de nämligen påstått
och berömt sig af att icke hafva någon annan mening än att
Herren Kristus i sanning, väsentligen och lefvande, är
närvarande i sin nattvard, men detta mena de endast med afseende
på hans gudomliga natur och icke om hans lekamen och blod.
Dessa äro nämligen (enligt deras mening) numera i himmelen
och ingen annanstädes, så att han med brödet och vinet gifver
sin sanna lekamen och sitt blod att andligen genom tron
åtnjutas, men icke lekamligen med munnen.

Ty nattvardens instiftelseord: Äten, detta är min lekamen,
uppfatta de icke egentligen såsom de enligt bokstafven lyda
utan såsom ett bildligt (figurligt) talesätt, så att det att äta
Kristi lekamen icke betyder något annat än att tro, och ordet
lekamen är (för dem) endast en symbol, d. v. s. ett tecken eller
en bild af Kristi lekamen, hvilken icke finnes i nattvarden på
jorden utan endast i himlen. Ordet är tolkas »sacramentaliter
seu modo significativo, ne quis rem cum signis ita putet
copu-lari, ut Christi quoque caro nunc in terris adsit modo quodam
invisibili et incomprehensibili», d. v. s. att Kristi lekamen är
förenad med brödet på ett sakramenterligt eller sinnebildligt
sätt, så att troende fromma kristna med tron andligen åtnjuta
Kristi lekamen, som är därofvan i himlen, lika visst som de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0713.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free