- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
702

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

702

KONKORDIEFORMELN. II.

bruka clet heliga sakramentet, emedan de mottaga det utan
sann bot och utan tro. Ty clet är instiftadt för att vittna om,
att Kristi nåd och välgärningar tillägnas dem, hvilka göra
verklig bot och genom troil förtrösta, på Kristus, samt att cle blifva
inympade i Kristus och rentvagna med hans blod.»

Följande år sammankommo från hela Tyskland cle mest
framstående af de teologer, som ansluta sig till Augsburgska
bekännelsen, i Schmalkalden samt rådgjorde om hvilka af vår
läras artiklar borde framläggas på (det i utsikt ställda)
kyrkomötet. Tillsammans med dessa uppsatte här D:r Luther
de Schmalkaldiska artiklarna, som enhälligt antogos och
un-derskrefvos af hvar och en af dessa teologer. I dessa
framställdes tydligt och kortfattadt samt med ord, hvilka så nära
som möjligt öfverensstämma med Kristi egna, vår verkliga
mening i sagda fråga, så att alla slags undanflykter skulle
af stängas för sakramentarierna, hvilka hade till sin fördel
vrängt och tolkat den föregående år uppsatta konkordieformeln,
(1. v. s. den nyss nämnda förlikningsartikeln80 så, att Kristi
lekamen och alla hans välgärningar icke utdelades med brödet
på annat sätt än med evangeliums ord, samt att med den
sakramenterligt föreningen icke skulle menas annat än Herren
Kristi andliga närvaro genom tron. Här bekännes nämligen,
att »brödet och vinet i nattvarden äro Kristi sanna lekamen
och blod, som utdelas åt och mottages af icke blott fromma utan
också ogudaktiga kristna». (Jfr ofvan s. 365.)

Denna mening förklaras och bekräftas med stöd af Guds
ord likaledes utförligt af D:r Luther i hans Stora katekes, där
det står skrifvet: »Hvad är nu altarets sakrament? Svar: Det
är Herren Kristi sanna lekamen och blod i och under bröd och
vin, genom Kristi ord oss kristna förordnadt till att äta och
dricka.» Strax efteråt: »Ordet är, säger jag, det, som gör
detta sakrament till hvad det är, sa att det icke är endast bröd
och vin, utan är och kallas Kristi lekamen och blod.» Strax
efteråt: »Med det ordet kan du stärka ditt samvete och säga:
Om hundra tusen djäflar med alla svärmare komma och säga:
’huru kan bröd och vin vara Kristi lekamen och blod?’, så vet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0716.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free