- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
710

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

710

KONKORDIEFORMELN. II.

nattvardens instiftelseord — enhälligt och med samma ord och
stafvelser anfört detta Kristi klara, tydliga, bestämda och
sannfärdiga ord: detta är min lekamen, på alldeles samma sätt
om det välsignade och utdelade brödet utan några
omtydnin-gar och förändringar. Det kan därför icke vara något tvifvel
om, att icke äfven Lukas’ och Pauli ord om sakramentets andra
del: denna kalk är det nya testamentet i mitt blod, hafva
samma mening som då det hos Matteus och Markus heter: detta —
nämligen det som I med munnen dricken ur kalken — är mitt
blod, det nya förbundets, hvarigenom jag med eder, människor,
upprättar, beseglar och bekräftar mitt testamente och nya
förbund, nämligen syndernas förlåtelse.

I clet upprepande, bekräftande och förklarande af Kristi
ord, som vi finna hos den helige Paulus i 1 Kor. 10: 16, hafva
vi äfven ett särskildt klart vittnesbörd om Kristi lekamens och
blods sanna och väsentliga närvaro och utdelande i nattvarden,
och detta vittnesbörd böra vi flitigt och med allvar öfverväga.
Han skrifver nämligen: Välsignelsens kalk, som vi välsigna,
är han icke en delaktighet af Kristi blod? Det bröd, som vi
bryta, är det icke en delaktighet af Kristi kropp? Häraf lära
vi tydligt, att icke blott clen kalk, som Kristus vid den första
nattvarden välsignade, och icke blott det bröd, hvilket Kristus
då bröt och utdelade, utan äfven det, som vi nu bryta och
välsigna, är en delaktighet af Kristi lekamen och blod, så att alla
cle. hvilka äta detta bröd och dricka ur denna kalk, verkligen
mottaga och varda delaktiga af Kristi sanna lekamen och blod.
Ty om Kristi lekamen icke verkligen och väsentligen, utan
blott med hänsyn till sin kraft och verkan vore närvarande och
åtnjötes, så skulle brödet icke kunna kallas en delaktighet af
Kristi lekamen utan af hans ande. kraft och välgärningar,
såsom Apologien framhåller och bevisar. Och skulle Paulus tala
om endast en andlig delaktighet af Kristi lekamen genom troil,
såsom sakramentarierna förvränga dessa lians ord, så skulle han
icke säga, att brödet, utan anden eller troil, är en delaktighet af
Kristi lekamen. Men nu säger han, att brödet är en
delaktighot af Kristi lekamen, så att alla. som åtnjuta det välsignade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0724.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free