- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
718

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

718

KONKORDIEFORMELN. II.

ett sakrament, liksom dopvattnet, när det användes till att
inviga klockor, böta spetälska eller framställes för att
tillbedjas, icke är något sakrament eller dop. Emot sådetna
påf-viska missbruk har den nämnda regeln från början blifvit
uppställd och förklarats af D:r Luther själf.

Emellertid måste vi äfven erinra därom, att
sakramenta-rierna listigt och falskt vränga denna nyttiga och välbeh öfliga
regel till att därmed förneka Kristi lekamens sanna och
väsentliga närvaro samt att den här X3å jorden med munnen åtnjutes
af såväl värdiga som ovärdiga, i det att de tolka densamma
såsom afseende asus fidei, d. v. s. trons andliga invärtes bruk,
och mena så, att nattvarden för de ovärdiga icke är något
sakrament och att åtnjutandet af Kristi lekamen sker endast
andligen genom tron, eller att tron skulle verka, att Kristi
lekamen är närvarande i den heliga nattvarden, hvarför Kristi
lekamen icke är närvarande för de ovärdiga, icke troende
skrynitarna samt sålunda icke af clem emottages.

Vår tro åstadkommer icke något sakrament, utan det gör
endast vår allsmäktige Guds och Frälsares Jesu Kristi
sannfärdiga ord och instiftelse, ty detta ord förblifver i
kristenheten städse vid kraft och kan icke upphäfvas eller göras
overksamt genom utdelarens värdighet eller ovärdighet lika litet
som genom mottagarens otro. Liksom evangelium, äfven om
ogudaktiga åhörare icke sätta tro därtill, likväl icke desto
mindre är och förblifver det sanna evangelium, ehuru det icke
hos de otrogna verkar till salighet, så gäller det äfven om
sakramentet, att om de som mottaga detsamma tro eller icke tro.
så förblifver Kristus icke desto mindre sannfärdig i sina ord,
då han säger: Tagen och äten, detta är min lekamen, och detta
(hans lekamens närvaro) verkas icke genom vår tro utan genom
hans allmakt.

Det är därför en fördärflig, skamlös villfarelse, då några
listigt vrängande den nämnda regeln tillskrifva vår tro —
hvilken de mena verka, att Kristi lekamen är närvarande och
åtnjutes — mer än vår Herres och Frälsares Jesu Kristi
allmakt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0732.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free