- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
776

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Elfte artikeln. Om Guds eviga förutseende och nådaval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

77’S

KONKORDIEFORMELN. II.

vredes kärl. som voro tillredda till förtappelse, och det för att
uppenbara sin härlighets rikedom öfver sin barmhärtighets kärl.
hvilka han förut har beredt till härlighet.

Här säger nu aposteln tydligt, att Gud med stort tålamod
har fördragit vredens kärl, men lian säger icke, att Gud har
gjort dem till vredens kärl, ty hade detta varit hans vilja, så
skulle han ju här icke hafva behöft något stort tålamod. Men
att cle äro tillredda till förtappelse, därtill hafva djäfvulen och
människorna själfva, men icke Gud, skulden.

Ty all tillreclelse till förtappelse härrör från djäfvulen och
människorna genom synden men alldeles icke från Gucl, som
icke vill att någon människa skall blifva förtappad, och huru
skulle han då själf tillreda en människa till förtappelse? Ty
liksom Gucl icke är orsak till synden, så är han icke heller
någon orsak till straffet, förtappeisen, utan förtappeisens enda
orsak är synden, ty syndens lön är döden (Rom. 6: 23). Och
liksom Gucl icke vill synden, och icke har något behag till
synden, så vill han icke heller syndarens död, och har icke
heller något behag till hans förtappelse, ty han vill icke, att
några skola förgås, utan att alla skola vända sig till bättring
(2 Petr. 3: 9), såsom det står skrifvet i Hesek. 18: 23 och
33: 11: Så sant jag lefver, säger Herren, Herren, jag har ingen
lust till den ogudakliges död, utan fastmer därtill att den
ogudaktig e vänder om från sin väg och får lefva. Och S:t Paulus
betygar med klara ord, att af kärl till vanheder kan det genom
Guds kraft och verkan blifva kärl till heder, då han nämligen
i 2 Tim. 2: 21 skrifver: Om någon håller sig ren från sådana
människor, varder han ett kärl till heder, helgadt och nyttigt
jör husbonden, beredt till allt godt verk. Men clen som skall
rena sig, han måste förut hafva varit oren och alltså ott kärl
till vanheder. Men om barmhärtighetens kärl säger han
tydligt, att Herren själf har beredt dem till härlighet, hvilket han
icke säger om de fördömda, hvilka icke Gucl uian cle själfva
hafva tillredt till förtappeisens kärl.

Man bör äfven noga betänka, att när Gud straffar synd
med synd, d. v. s. med förhärdelse och förblindelse straffar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0790.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free