- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
326

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

326
Luthers store Katechisnms. I. 8.
12. Videre lcerer Christus fV. Men horer han ikke, da tag
endnu En eller To med dig, forat enhver Sag maa blive stadfcestet efter
to eller tre Vidners Udsagn". Man stal altsaa altid handle med den Per
son selv, som det gjalder, og ikke bagtale ham, saa han ikke ved af det.
Men vil Saadant ikke hjcelve, saa forebring det offentlig for Menigheden,
det vcere nu for verdslig eller gejstlig Domstol! Thi her staar du ikke
alene, men har hine Vidner med dig, ved hvilke du kan overbevise den
Skyldige, hvorpllll Dommeren da kan bygge, domme og straffe. Saaledes
kan man ordentlig og rettelig opnaa at forhindre eller rette paa det
Onde; ellers, naar man med Munden forer en Anden omkrmg i alle
Kroge og kaster Smuds paa ham, bliver Ingen forbedret, og siden, naar
man stal slaa til Rette og vidne, vil man ikke have sagt det. Derfor vilde
det vcere tilpas for saadanne Sladderhanke, at man ret lod dem bsde, saa
Lysten forgik dem, og Andre kunde tage Exempel deraf. Men hvis du
gjorde det for din Ncrstes Forbedring eller af Kjcerlighed til Sandheden, da
vilde du ikke fnige dig hemmelig omkring eller sky Dagen og Lyset.
13. Alt dette er nu talt om hemmelige Synder. Men hvis Synden
er ganske offentlig, saa Dommeren og Hvermand ved vel om det, da kan
du uden al Synd sky en Saadan og lade ham fare som den, der har gjort
sig selv tilskamme, og dertil ogsaa offentlig vidne om ham. Thi ved det,
som ligger aabenbart for Dagen, kan der ikke vcere Tale om nogen Bag
talelse eller falsk Dommen eller Vidnen; som s. Ex., at vi nu revse Paven
med hans Lcrre, som offentlig er lagt for Dagen i Boger og udraabt over
al Verden. Thi naar Synden er offentlig, skal ogsaa billigvis offentlig
Straf fslge, forat Enhver kan vide at vogte sig derfor.
14. Saaledes have vi nu Summen og den almindelige Mening af
dette Bud, nemlig at Ingen stal vcere fin Nceste, hverken Ven eller Fiende,
til Skade med sin Tunge eller tale Ondt om ham, det vcere nu sandt eller
lognagtigt, hvis det ikke ster efter Befaling eller til hans Forbedring, men
at man stal bruge sin Tunge og lade den tjene til at tale det Bedste om
Hvermand, tildcekke Nceftens Synd og Skrobelighed, undskylde ham og pryde
og smykke ham med den 3Ere, ham tilkommer. Aarsag hertil stal allermest
det vcere, som Christus anfsrer i Evangeliet, og hvori han vil have ind
befattet dette Bud mod Ncesten: „Alt, hvad I ville, at Menneskene skulle
gjore mod eder, det gjorer I mod dem" Matth. ?, Saadant lcrrer
ogsaa Naturen ved vort eget Legeme, som St. Panlus siger 1 Kor.
„De Lemmer paa Legemet, som synes at vcere de strsbeligste, ere fornodne -
og de, der fynes os at vcere mere uanselige Dele af Legemet, dem tillcrgge
vi des mere Prydelse: og dem, vi undse os ved. for deres cmstcendige Be
dcekkelse fsrge vi des mere. " Ansigt, Ojne, Ncese og Mund tildcekker Ingen,
thi de tiltrcenge det ikke, scmsom de i sig selv ere de anstcendigste Lemmer,
som vi have; men de allerstrobeligste, som vi undse os ved, tildcekker man
med al Flid; der maa Hcender, Ajne samt det hele Legeme hjcelve til at
dcekke og skjule. Saaledes skulle vi ogsaa alle indbyrdes smykke det hos
vor Nceste, som er uanseligt og strsbeligt, og med Alt, hvad vi formåa, tjene,
hjcelve og fremme hans Wre, og paa den anden Side afvcerge, hvad der
kan vcere ham til Vancere. Og det er iscer en stjon, cedel Dyd, naar
Nogen kan vel udlcegge og paa det Bedste udtyde Alt, hvad man horer
om Ncesten, hvis det ikke er offentlig bekjendt som ondt, eller holde ham
det til Gode imod de giftige Tunger, der gjore sig Flid for at opspore og
saa fat paa Noget at dadle hos Ncesten og udtyde og fordreje det til det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0334.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free