- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
620

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bokstavligt, bleve nyfödelsen ett människoverk. Men det är med
pånyttfödelsen, som med de övriga nådeverken. De tagas i skriften i en
vidsträcktare och i en inskränktare eller egentlig bemärkelse. Den
förändring, som sker med människan i stort genom frälsningen, kan
stundom benämnas pånyttfödelse, omvändelse eller helgelse. Vad
Paulus ville säga korintierna var, att Gud använt honom såsom
medel till deras frälsning genom det evangelium han för dem predikat.
Han var den förste, som undervisat dem till frälsning, varför han
kunde kallas deras andlige "fader". Tanken är densamma hos Petrus
och Jakob. Evangelium, Guds levande ord, hade såsom ett glatt
budskap predikats in i (eis) de utkorade och förskingrade främlingarna,"
varigenom de blivit förda till Kristus och i honom blivit nya
skapelser (1 Pt. 1: 23—25). De hade blivit födda till liv (anagennaomai)
genom Guds ord. "Efter sitt eget beslut (boulä) födde (framfödde,
apokueo) han oss till liv genom sanningens ord (evangelium, korsets
predikan), för att vi skulle vara en förstling av de varelser han
skapat" (ktismatån autou, Jk. 1: 18). Nyfödelse eller födelse till
andligt liv föregås av undervisning i Guds ord.

Man har påstått, att Anden giver åt sanningen en sådan kraft och
använder henne med så stor skicklighet, att genom hennes inflytande
nya födelsen blir en följd. Det är då klart, att nya födelsen måste i
huvudsak falla inom det mänskliga medvetandets synvidd. Mot
denna uppfattning invändes, att den gudomliga uppenbarelsen är i sig
själv och utan vidare så enkel, klar och fullkomlig, som Guds Ande
kunnat göra henne. Att tala om att "förklara, skärpa eller
kraftig-göra" sanningen är blott meningslösa fraser. Sanningen kan icke
omgöras eller förändras. ^Människosjälen är det, som skall förändras.
Många, som aldrig äro pånyttfödda, hava haft intryck av sanningen,
under det många pånyttfödda i pånyttfödelsens ögonblick voro
alldeles omedvetna om vad som försiggick. Det är icke ljuset, sanningen,
som öppnar den blindes ögon, utan det är ljuset som han uppfångar, då
hans ögon blivit öppnade. Den kraft, som verkar pånyttfödelsen, är
icke sanningen, utan densamma, genom vilken Kristus uppväcktes från
de döda.

Å andra sidan läres, att den inverkan, som framkallar nya födelsen,
är omedelbar; meningarna dela sig därom, huruvida det är blott en
eller två faktorer, som verka omedelbart. Å ena sidan säges, att både
Anden och ordet verka omedelbart på själen i förening med varandra;
å andra sidan, att denna omedelbara inverkan utgår från Anden en-

620

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0626.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free