- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
331

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

denna hreda och djupa grundval utvecklade sig Joachim till en monumentalmålare öfver
religiösa motiv. Härtill hade han en inre maning i den grundtvigianska åskådning, hvari
han blifvit uppfostrad och som han delar med sin broder. Helig enfald — det är det
intryck man får af hans stora målningar i Viborgs domkyrka — ett verk till yttre om-

Joachim Skovgaard: Det stora gästabudet. Freskomålning. (Förut i Viborgs domkyrka,
nu öfverftyttad till Konstmuseet i Köpenhamn.)

fattning och inre mäktighet utan motstycke i vår tid på den religiösa konstens område.
Gamla och nya testamentets betydelsefullaste ämnen, från paradisets morgonstämning till
Kristi himmelsfärd, äro här tolkade i biblisk anda och i en förenklande och upphöjd
stil. Något som går upp emot detta och den väldiga fantasiskapelsen »Kristus i de dödas
rike» har icke den yngre brodern Niels åstadkommit, men båda bröderna hafva skapat
en rad af altarmålningar som uppbäras af en genomlysande stark känsla. Råda äro de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0373.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free