- Project Runeberg -  Boktryckstyper /
52

(1905) Author: Alexis Hasselquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fraktur.

52 Goltiska typer.

som textstil torde denna utsirade form knappast vara att anse
som en förbättring af den gamla och enkla. Den vann med
sina egendomligheter emellertid så småningom insteg hos alla
tyska boktryckare. Tager man hänsyn till stilens kantighet
är namnet fraktur, som tyskarne gifvit denna tysk-gotiska
form, väl funnet. Frakturstilens hemort är Närnberg, hvarest
i början af 16:de århundradet blomstrade en skola af
skönskrifvare under mästaren PAuL FISCHER. Denne undervisade
i skönskrifning bland andra VINCENZ ROCKNER, hofsekreterare
hos kejsar MAXIMILIAN I. Denne Rockner utarbetade en
profstil, hvilken så behagade kejsaren, att Hans Schönsperger
från Augsburg blef kallad att resa till Närnberg för att skära
densamma. Frågan gällde icke att göra en ny stil, utan att
noga efterbilda det kalligrafiska manuskriptet med
skönskrifvarens alla snirklar och nyckfulla linier, en uppgift, som andra
formskärare förklarade vara omöjlig att utföra. Stilen skulle
användas att trycka det af MELCHIOR PFINZING, prest vid S:t
Sebald i Närnberg, författade arbetet 7heuerdank.
Schönsperger lyckades så väl med sitt arbete, att man länge ansett
boken vara tryckt från trätaflor. Titeln är skuren i trä, men
att texten är tryckt med typer, visar ett upp och nedvändt
i, som förekommer i densamma. Man torde vara ense om, att
Theuerdank är ett typografiskt konstverk, om man än icke
helt och hållet kan gifva de tyska författare rätt, som säga,
att arbetet öfverträffar, hvad som frambragts af en ESTIENNE
och en ALDUS. Schönspergers stil kunde emellertid icke blifva

LEIN. — En tredje upplaga trycktes 1537 i Augsburg af H. STAINER med samma
träsnitt men med andra typer. Sedermera hafva äfven upplagor tryckts i Frankfurt af
CHR. EGENOLFF 1553, och af Egenolff’s arfvingar 1563, 1589 och 1596. Träsnitten
i dessa fyra senaste upplagor äro delvis nya, och texten är omarbetad af BURCARD
WALDIS. Samtliga dessa sju upplagor utbjödos 1898 för 1,800 fl. eller 2,700 kronor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:16:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/boktryckst/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free