- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
103

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstmuseet som skönhetsvärld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 103 —

stämningsväckaaide ensemble också tilltala vårt förstånd. Den måste
verka strängt logisk och även vid ingående studium vara vetenskapligt
hållbar. Alltså: vårt öga, vår känsla och vårt förstånd måste
samstämmigt acceptera den — annars är dess skönhet ej fullgången.

Ihågkommas bör, att den som ordnar föremål i ett museum, ordnar
dem också samtidigt i åskådarens hjärna — och det är av kapital vikt
att allt där redan från början ställts på sin rätta plats och i rätt
belysning. Skönhet är i första rummet reda och klarhet!

*



Det är höga fordringar som liär ställas på ordnandet i ett museum.
Tills vidare få de väl också helst betraktas som hägrande önskemål,
vilka, i de större museerna åtminstone, endast så småningom kunna
realiseras, något litet i dag, något mer i morgon -— allt som
erfarenheterna och modet växa. I utlandet finnas dessa naturliga önskemål
inte heller realiserade annat än styckevis, en del i ett modernt museum,
en del i ett annat. Ännu lever den nya museiverksamheten alltjämt och
överallt på trevandets och experimentens stadium. Och på de ställen,
där den hunnit längst och mest verkat i stor stil, som i Kaiser
Fried-rich-museet i Berlin, förstöres helverkan, förutom av en alltför stor
myckenhet konstverk, också — såsom ju tidigare antytts — av en
omöj-lik arkitektur med en oklar och virrig grundplan och en sorglig
ojämnhet i fråga om belysningsförhållandena, vilket allt gör att man icke
rätt trivs i museet, trots alla de många utmärkta anordningarna i fråga
om enskildheter. Det museum som i själva verket tilltalat mig mest av
alla moderna konstmuseer, jag sett, är det lilla Hirschsprnngska museet
i Köpenhamn — ordnat av Hannover. Det har en utomordentligt klar
och redig grundplan, vilken ligger som en uppslagen bok framför
besökaren genast vid inträdet, och det har förträffliga
belysningsförhållanden nästan hela museet igenom. Den stora Skoovgaardsalen därstädes
med dess nobla dekorativa uppställning och likaså alla de många små

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:42:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brefter/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free