- Project Runeberg -  Brorskabets religion og den nye livs-videnskab : med en historisk belysning av darwinismen /
191

(1912) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 7. Charles Darwins religion - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

191

i et forhold av ,harmonisk korrelation* (eller ,ko-adapta-
tion*) til den nye livsvidenskab, i dens grundlæggende
tidsrum, fra John Ray, Linné og Buffon til Charles
Darwin og Wallace. Endnu i den snart nitti-aarige
Alfred Russel Wallace’s sidste verk fra 1910,
, Livets verden*, findes den ny-stoiske Guds-opfatning
klart og kraftig uttrykt".

Det er en historisk kjendsgjerning, at en ny-stoisk-
kristelig Guds-forestilling har været en mægtig fødsels-
hjælper for den nyere tids naturvidenskab, likesom den
tilsvarende gamle græske forestilling om en guddommelig
verdens-fornuft (,Nous* eller ,Logos*) utvilsomt med-
virket til grækernes for alle tider grundlæggende arbeide
i naturvidenskaben. Allerede disse kjendsgjerninger er
skikket til at gi respekt for de religiøse forestillingers
- rolle i kultur-utviklingen.

Selve den nyere tids utviklingslære begyndte faktisk
ikke alene med en debat angaaende rent naturhistoriske
kjendsgjerninger, men ogsaa med en kappestrid mellem
to konkurrerende opfatninger av verdens skapende
guddom. Hadde verdens guddom skapt de levende
væsener fuldt færdige med én gang? Eller hadde han
oprindelig blot skapt dem ,potentielt*, gjennem de i
materien iboende kræfter og love?” Hvis man, som
allerede Gregor av Nyssa og Augustin i den kristelige
oldtid, antok det sidste, det stoiske alternativ, da op-
naadde man paa én gang en videnskabelig og en religiøs
fordel. Skapelsens proces, den guddommelige virk-
somhet, kunde iagttages empirisk gjennem hvad der
foregaar for vore øine i naturen den dag i dag. Man
kunde utfinde erfarings-love for den skapende virksomhet,
love ved hvis hjælp vi kan nære haab om at medvirke
planmæssig og bevisst til skaperverkets fortsættelse. Fra
denne side set frembød den nævnte græske eller halv-
græske Guds-opfatning en storartet lovende utsigt baade
for den theoretiske og den anvendte videnskab.

" Alfred Russel Wallace, ,The World of Life*, s. 278 fr.,
283—4, 310, 316, 323, 329, 350.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brorskab/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free