- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
55

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Italien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Italien.


Det musikaliska Italien saknade ända till medlet
af 1500-talet all sjelfständighet; det beherrskades af
nederländarne. Men under fortgången af detta sekel
kom det derhän, att läljungen sökte öfverträffa
läraren och ytterligare stegra den nederländska musikens
egenheter. Kyrkan fann sig öfversvämmad af
arbeten, helt och hållet fremmande för dess anda och
syften. Genom det i längden utspunna
kontrapunktiska arbetet utdrogos textorden i det oändliga,
upprepades på det mest tröttande sätt och öfvergingo
slutligen till total ofattlighet. Endast en af de mest
abstrakta kombinationer, tillskrufvade
spetsfundigheter, gåtkanons m. m. uppfylld komposition kallades
skön, och endast dess författare räknades bland divini
maestri.
[1] Den naturliga följden häraf blef, att
församlingen, som sökte uppbyggelse, förstod ganska litet
af orden, och af musiken intet alls. Några tonsättare
sökte afhjelpa bristen på uttryck i sina
kompositioner genom att färga sina noter med den färg, som
stod i något sammanhang med hvad orden uttryckte.
Natt och mörker försinnligade man sålunda med
endast svarta noter, äfvensom ljus och sol med röda;
omtalades fältet och skogen o. s. v., så färgades
noterna gröna; men ingen tänkte på, att detta endast kom
sångame, men icke åhörame till måtta. Någon
musikalisk uppfattning af textens innehåll kom icke i
fråga. Det påfliga kapellets sångare, kort förut


[1] Man har bland annat en polymorphisk kanon af 5 takter, som
skall kunna upplösas pä 2000 olika sätt, och hvaröfver dess
författare har skrifvit ett serskildt verk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free