- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
71

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Italiens opera

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

upphofvet åt operan. Den kontrapunktiska konsten
hade, såsom förut anmärkts, redan vunnit insteg i
de högre kretsarne, hvaremot ingen enstämmig sång
mera kom i fråga, och den musikaliska delen af
dessa dramatiska framställningar bestod sålunda
endast af körer i flerstämmig madrigalstil, som
mestadels förekommo vid akternas slut; dialogen talades
blott. I medlet af 1500-talet uppfördes i Florens ett
skådespel, hvari förekom en sång mellan Venus och
Amor. Härvid tillgick dock ingalunda så att dessa
personer sjöngo duettmessigt, eller ens hvar for sig
någon melodi, utan Venus’ sång var satt för åtta,
och Amors för fem stämmor ;de sjongos på scenen och
beledsagades af instrumenter bakom densamma. Ännu
förmärkes intet spår af enstämmig sång. Men vid
en fest, som med anledning af en förmälning egde
rum i Florens i sednare hälften af 1500-talet, hade
någon fått det infallet, att försöka sjunga
öfverstäm-man i en madrigal och låta utföra de öfriga
stämmorna af instrumenter. Sångaren, som uppträdde i
Sileni rol, föredrog sålunda den öfversta stämman i
en madrigal och ackompagnerade sig sjelf på en
violone (ett slags större viola), under det att båda
mellanstämmorna utfördes af blåsinstrumenter. Detta i
sig sjelf så obetydliga försök måste emellertid
betraktas såsom den första grund, hvarifrån vid slutet
af detta århundrade monodien, eller den enstämmiga
(harmoniskt ackompagnerade) sången utgick.
Försöket kröntes med stor framgång och fann snart en
allmän efterföljd. Tillika försökte man att med
hvarjehanda koloraturer utsira de långdragna tonerna i
madrigalens öfverstämma och derigenom bringa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free