- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
75

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Operans första män

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

dell’ anima e del corpo, som uppfördes i kyrkan della
Valicella i Bom, nemligen i bönrummet (Oratorio),
med sceneri och dekorationer; äfven voro
dansnum-mer inblandade. Detta gaf anledning till det
framdeles uppkommande oratoriet. En beskrifning på
början af denna besynnerliga pjes må här meddelas.
Såsom inledning sjöngs en madrigal med fördubblade
stämmor och instrumenter, hvilka spelade unisont
med sångstämmorna. Sedan ridån uppgått, uppträda
två ynglingar, hvilka recitera prologen. Efter dessas
afträdande uppträder tiden, såsom handlande person,
jemte nöjet och dess följeslagare, med instrumenter i
hand, för att aekompagnera sången, o. s. v. Dessa
upptåg voro i sig sjelfva utan värde, men i sina
följder af så mycket mera betydelse. Det var början till
utförandet af operans stora mission, att äfven på
tonkonstens falt verkställa den sammansmältning af
kristliga och antika elementer, af spiritualism och
sensualism, som på andra områden redan börjat
förverkligats, och som egentligen ännu fortgår. I detta
hänseende må blott erinras om de magra och skröpliga
helgonfigurerna på målningame fore den rafaeliska
perioden, och de friska blomstrande gestalter, som
Rafael och Correggio sedan framkallade.

De italienska hofven täflade nu. att hos sig
införa den nyuppfunna operan. Den nu uppträdande
operakomponisten var Claudio Monteverde, som vid
hofvet i Man tua år 1606 lät uppföra sin opera
Ari-anna, och året derpå Orfeo. Monteverde vidtog
åtskilliga förbättringar, ehuru hans arbeten i det hela föga
öfverträffa hans föregångares. Instrumenterna tjenade
ännu hufvudsakligen till att unisont beledsaga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free