- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
83

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Scarlatti och hans skola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som till följd af sitt deltagande i en politisk
sammansvärjning dömdes till döden och afrättades i
Neapel. Modren och sonen dömdes till att härvid vara
närvarande. Den förra dog på afrättsplatsen af smärta,
och den unga Emanuel föll i ett tillstånd af
känslolöshet, hvarifrån han först återkom sedan han länge
vistats i ett kloster uti Astorga i Spanien, hvarifrån
han antog sitt namn. Sedan han der gjort sina
musikaliska studier uppträdde han i Parma med stort
bifall såsom tonsättare och sånglärare. Ett ömt
förhållande med en elev, hertiginnan af Parma,
förorsakade hans aflägsnande från denna ort. 1 de första
Europas hufvudstäder uppträdde han nu med
utmärkelse. Troligen slöt han sina dagar uti Böhmen, i
klosterlig stillhet. Astorga var en ädel och älskvärd
personlighet (i sina öden påminnande om Tasso), och
hans kompositioner hära samma karakter. Hans
förnämsta verk är ett Stabat mater, som är rikt på ädelt
och djupsinnigt uttryck. För scenen skref han aldrig.

Från denna tidpunkt blef Italiens musik den
konstmeteor, hvaråt Europas blickar vändes och hvars
glans fördunklade hvarje annan företeelse af denna art.

*



Då man emellertid med operorna af Scarlatti,
Leo, m. fl. jemför samma författares kyrkliga verk,
så finner man, att dessa behålla företrädet De
andliga kompositionerna tillhöra ett redan fullt utbildadt
element och’bära klassicitetens prägel; operorna
der-emot voro visserligen befriade från den förra torra
stelheten, men egde ännu ej denna mångfald och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free