- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
119

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Bach - Den andliga musiken i Tyskland efter Bach och Händel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

höjdpunkten af den italiensk-tyska riktningen. Hos Bach der*
emot finner man ej denna fläkt af sydländskt behag.
Man kan för öfrigt säga, att båda dessa män
beherr-skade ton vetenskapen i en sällsynt fullkomlighet; men
för båda var detta rika vetande ej ändamål: blott
medel. De voro så långt från allt pedantiskt
prålande dermed, att endast verkliga, inre intentioner
kunde föranleda dem till att utveckla det i full kraft.

*


Den andliga musiken i Tyskland efter Bach och Händel.


Efter den märkvärdiga period, som i
konsthistorien afslutats med Handel och Bach, Började inom
den andliga musiken i Tyskland en mindre högstämd,
men mera vek och populär anda göra sig gällande.
Bedan vid denna tid representerades i Tyskland den
italienska operan, samt omfattades, synnerligast af
hof-ven och aristokratien, med stor förkärlek, och detta
utöf-vade ett betydligt inflytande äfven på den andliga
musiken, som i sjelfva Italien förlorat mycket af sin
strängare karakter. Det var isynnerhet den neapolitanska
skolans ljufva, intagande melodier, sådane Durante, Leo
och Pergolese sjöng dem, som äfven i Tyskland
framkallade likstämda toner, om ock med vissa nationella
skillnader.

Främst bland tondiktarne i denna riktning må
nämnas Carl Heinrich Graun, som besjöng “Jesu död“
(der Tod Jesu), ett mästerverk, hvilket ännu alltid
höres med oförminskad rörelse. Graun föddes 1701
i Wahrenbrttck i Sachsen, studerade kompositionen i
Dresden, och hans vackra tenorstämma föranledde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free