- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
151

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Tyskland. Mozart

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tillades af denne efter Mozarts död, dels genom omtag-
ning af vissa partier, dels efter af mästaren gifha
antydningar, troligen ock efter förefunna antecknin-
gar.

Det erfordrades en oerhörd mängd sammanträf-
fande omständigheter, för att en enda person skulle
kunna hringa tonkonsten på den punkt der vi nu
se den, och dit sekelslänga mödor fåfängt sträfvat
Men det var just detta mödosamma sträfvande under
århundraden, ofta afbrutet genom förvillelser åt fle-
ra håll, det var de flitiga nederländames vetenskap-
liga forskningar, det var Palestrinas lösning af pro-
blemet att använda vetenskapen till konständamål,
det var den storartade utvecklingen af denna idé
genom Händel och Bach, det var dramatikens samt
melodiens väckande och utbildning genom de sed-
nare italienarne, det var dessa elementers användan-
de till högre ändamål genom Gluck — det var, med
ett ord, alla dessa isolerade riktningar, som, till den-
na grad fortskridna, måste sammanlöpa och förenas
i en hand, stark nog att gifva dem enhet och der-
igenom mångdubbla deras styrka, deras verkningar.
Genom Mozart erhåller sålunda tonkonstens utveck-
lingsprocess mål och betydelse.

Men Mozart representerade icke blott de olika
nationdia riktningarne, utan äfven alla serskilda mu-
sikaliska stilar; och sålunda var han lika stor i den
allvarsamma kyrkstileh som i den komiska operetten,
i den tragiska operan, som i romansen och visan, i
kammar- som i konsertstilen. Men denna mångsi-
dighet gjorde ock att han ej alltid öfverträffade sina
stora föregångare och medtäflare, hvilka uteslutande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free