- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
153

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Tyskland. Mozart

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

visar sig den forening af de tre nationernas olika
dramatiska stilar, hvil ka vi i det föregående antydt;
men ej så, att serskilda partier hafva en förherr-
skande italiensk, tysk eller fransk färg: de äro sam-
mansmälta i så odelbar enhet, att alla igenkännas,
men ingen förherrskar. Åfven i Figaro uppträder
en karakter, hvartill inom den musikaliska dramati-
ken hvarje motstycke saknas, nemligen pagen Che-
rubino; en snillrik författare har träffande kallat ho-
nom Don Juan i gossåren.[1] — Don Juan är det mest
rika, omfattande och mångfaldiga tondrama som gif-
ves. Mellan denna mängd rörliga gestalter, hvilka
i brokig skiftning representera lifvet, skrider lång-
samt den hämnande Nemesis, som följer brottet öf-
verallt, till dess hon framträder i hela sin fruktans-
värda storhet och krossar den mäktige förbrytaren
såsom en vanmäktig pygmé. Mozart har af det gam-
la sorglustiga upptåget sålunda skapat det mest stor-
artade tragiska drama, hvars ledande grundidé han
genomfört med en poetisk styrka och värdighet, som
ställer honom vid sidan af Shakespeare.

I Trollflöjten behandlade Mozart ett framde-
les mycket bearbetadt tema, nemligen den mensk-
liga andens sträfvande till ljuset. I Don Juan
riktar den sin bana nedåt, i Trollflöjten uppåt.
Den förening af olika nationella stilar, som visar sig
i Figaro och Don Juan, finnes ej i Trollflöjten; sti-
len är här egentligen blott tysk, utbildad till sin


[1] Öfverflödigt torde vara att nämna, det frågan endast är om
tonmålningen; Mozarts karakterer äro egentligen skapade af
honom sjelf; skalden har endast gifvit mer eller mindre
aflägsna anledningar dertill.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free