- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
199

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Tyskland. Beethoven

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Framdeles utförde Beethoven en annan heroisk
idé, men denna gång i konseqvent utveckling och
sträng enhet. Det var C-moll-symfonien (N:o 5): ett
af de mest storartade och måhända det mest popu-
lära symfoniverk i den heroiskt-patetiska stilen.
Detta, såväl som hans påföljande verk i denna genre,
utvisar en alltjemt vexande styrka och bestämdhet i
uttiycket, på samma gång den romantiska färgtonen
alltmera framträder.

Den hild B. här framställer, liknar ej Eroicans
imperator; det är ett slags Faust eller Manfred, som
med egen kraft vill eröfra ljuset, och uti stormiga
konflikter med det oböjliga fatum slutligen finner
sin undergång. Detta ämne — ett älsklingstema
hos B., helst i hans båda sista perioder — behandlas
till en stor del redan i första allegrot. Äfven denna sats
är grundad på ett litet motiv, både toniskt och ryt-
miskt ännu enklare än eroicans tema; det bestäm-
mer ej ens tonarten, men innebär icke dess mindre
uttrycket af en gigantisk koncentrerad kraft. Beet-
hoven har sjelf karakteriserat det med dessa ord:
”So pocht das ScMcksal an die PforteF (Så klappar
ödet på dörren!) *). Högst karakteristiskt är det oaf-

rikiska och bayerska invalider. Ingen utmärkt tonkonstnär,
som då vistades i Wien, undandrog sin medverkan härvid; så-
lunda stod Hummel vid bastrumman, Spohr och Mayseder med-
verkade vid sekundviolin och viola, Salieri gaf takten åt kano-
naderna och trummorna o. s. v. För öfrigt var denna kompo-
sition ett blott tillfällighetsverk, ehuru enskilda genialiska partier
deruti icke saknas.

*) Af trovärdig person berättas att B. en gång i sin sednare tid,
i sammanhang med ofvanstående yttrande, velat vidtaga den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free