- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
256

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Den stora franska operan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gade Meyerbeers rykte uti Italien. I Tyskland be-
traktades M:s affall med stort missbag, ocb hans ung-
domsvän C. M. v. Weber uttalade ett skarpt klan-
der f8r det lian blifvit den tyska stilen otrogen.

, Efter Crociato’n tystnade Meyerbeer, ocb redan
trodde man att ban för alltid nedlagt pennan, då
han plötsligt i Paris framträdde med ett verk af en
riktning, helt ocb bållet olika hans båda foregående,
ocb som visade att han under sin långa tystnad en-
dast arbetat på att bryta sig en ny bana, hvartill
hans föregående skapelser blott utgjort förberedel-
ser. Robert le Diable gick för första gången i No-
vember 1831 öfver stora operans tiljor.

Roberts framgång var nästan exempellös och
från den stunden var och förblef Meyerbeer intill
denna dag den stora operans beherrskare. År 1836
följde Hugenotterna, som ytterligare befastade hans
verldsrykte. Sedan han 1842 för det nya berliner
operahusets invigning komponerat Fåltlågret i Schlesien,
utnämdes han af Konungen af Preussen till general-
musikdirektör. Ar 1847 beträdde han åter den stora
franska operan med Profeten, som ej hade mindre
framgång än hans båda föregående verk. Från stora
operan öfvergicjc M. 1854 till Opéra-comique, der han
uppförde sin VEtoile du Nord (Nordstjernan), i hvil-
ken han använde åtskilliga nummer ur ”Fältlägret”,
och 1859 hördes derstädes hans sednaste verk Le
Pardon de Ploermel, som hade en ofantlig framgång.

Under det hela den civiliserade verlden med
entusiasm mottog Meyerbeers operor, har deremot
den tyska kritiken mot honom underhållit en oaf-
bruten opposition. Iframe för den tyska stilen kunna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free