- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
260

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Opéra-comtque

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

höll alltjemt den nationella karakteren. Koloratur
efter italienskt mönster, en effektfullare instrumen-
tation, men isynnerhet en pikantare rytm utgjorde
hufvudingredienserna i denna lifliga och hänförande
musik, som snart blef inhemsk på alla operateatrar
i Europa. Den förste och mest framstående af denna
nya skolas representanter, D. F. E. Avher, egde i
rikt mått de egenskaper som härtill erfordrades: hans
lifliga och utomordentligt fruktbara fantasi skänkte
honom i öfverflöd dessa små glänsande tonbilder,
dessa eleganta melodier, hvaraf han skapade denna
långa följd af operor med sina förträffligt organiserade
ensembler och finaler, med sina täcka och pikanta
visor och romanser; och den rossiniska fioritur-
arian, som han fann för godt att upptaga, förmådde
ej undantränga den äkta franska ton som han så
lyckligt förstod att träffa. I flera • af dessa verk
har han emellertid gifvit dansrytmen nog mycken
Öfvervigt och för öfrigt ofta arbetat med alltför flyk-
tig hand för att vinna mera än ögonblickets fram-
gång; men produkter sådane som le Magon (Muraren),
Fra Diavoh, les Diamans de la Couronne, m. fl. skola
alltid skänka ett spirituellt och lifvande konstnöje
samt i många fall utgöra mönster i sin väg.

Auber, född 1784, idkade i början musiken blott
såsom dilettant, men valde den till sin lefnadsupp-
gift, sedan hans familj genom revolutionen förlorat
sin förmögenhet Efter att hafva bildats hos Cheru-
bini och Boieldieu försökte han sig i operettgenren,
dock utan framgång, till dess le Concert de la cour
(Konserten vid hofvet, 1818) ådrog honom mera upp-
märksamhet. Ännu mera lycka gjorde la Neige (Snö-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0272.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free