Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Den nyare italienska operan - Den nyare lyriken. Romansen, visan, m. m.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Efter Donizetti har äfven uti Italien den me-
lodiska uppfinningsförmågan betydligen aftagit, oeh
numera eger detta land blott en tonsättare med allmän-
nare anseende, nemligen Giuseppe Verdi. V. eger en
djupare fantasi än bans närmaste föregångare, dem han
dock som melodist är betydligen underlägsen, bvarföre
han öfvergifvit buffan, för att i den större genren söka
närma sig till den mera dramatiska framställningen.
Han tycks förnämligast bafva tagit Meyerbeers fran-
ska operor till mönster, men dock bibehållit tillräck-
ligt af den italienska slentrianen, för att icke stöta
den i Italien rådande smaken. Under bemödandet
om sanning bar han ej sällan slagit öfver i det gro-
teskt osköna, men ock stundom gifvit partier af verk-
lig dramatisk styrka och vårdadt skrifsätt (t. ex. den
berömda Miserere-scenen i ”Trubaduren”). Hans mest
omtyckta arbeten äro Nabuccodonosor, Ernani, Macbeth-,
Rigoletto, U Trovatore (Trubaduren), m. fl. I närva-
rande stund representerar Yerdi nästan ensam den
italienska operan.
Den nyare lyriken. |
Romansen, visan, m. m. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>