- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
272

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Virtuosvåsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

männare brak, ehuru äfven klavecinen (klaveret)
ännu länge bibehöll sig. Genast från böljan var detta
instrument, till följd af sin komplicerade mekanik,
ett föremål for oupphörliga förbättringar och försök
till nya konstruktionssätt, äfvensom virtuositeten i dess
behandling oupphörligen stegrades. Redan Händd
och Sch. Bach voro, jemte sin orgelvirtuositet, tillika
stora klaverister, och isynnerhet utvecklade den sist-
nämde äfven i detta hänseende en högst inflytelserik
verksamhet såväl genom sina förträffliga klaverkom-
positioner, som genom sin lära och den isynnerhet
i afseende på fingersättningen af honom väsendtligen
förbättrade metoden. Det var dock förnämligast
Domenico Scarlatti och den en senare period tillhö-
rande Emanud Bach (hvilka mästare förut omnämts),
som genom sina kompositioner först banade vägen
för den nyare pianomusiken och pianovirtuositeten.
Omedelbart följde nu Wienerskolan, som isynnerhet
genom Haydn genast erhöll en högre lyftning. Derpå
följde Mozart, som höjde pianomusiken till dess ideala
ståndpunkt, och Beethoven, som utvidgade gränserna
äfven för denna konstgren och tillika utvecklade det
romantiska elementet.

Till denna skola hörde äfven J. N. Hummd
(1778—1837, hofkapellmästare i Weimar), lärjunge
af Mozart. Hummel, begåfvad med en utomordentlig
talent, egde ännu sin skolas hufvudföreträde: melodiens
och formens skönhet, men framlyftade tillika mera
instrumentets effekter och införde den briljanta piano-
stilen, hvaruti han sedan länge gällde såsom allmänt
mönster, samt bidrog sålunda väsendtligen till den
moderna pianovirtuositetens utbildande. Hans beröm-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0284.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free