- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
289

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Öfversigt af tonkonstens historia i Sverige

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att Erik XIV egde mycken insigt i tonkonsten och
sjelf komponerat åtskilligt; bland, annat tillskrifvas
honom tvenne psalmmelodier (N:ris 180 och 373)
äfvensom ett par latinska hymner i fyrstämmig sats.
Vid hans kröning var det som den bekanta fackel-
polskan för första gången dansades vid hofvet. Dess
melodi har Bellman, såsom bekant, sedan användt
till episteln om ’’balen på Gröna lund”. — Konung
Johan HI hade vid sin taffelmusik italienska sångare,
troligen de första, som uppträdt i Sverige. Äfven
hitkommo andra utländska tonkonstnärer till för*
stärkande af hans kapell, cfch det är troligt att sin*
net för musiken och konstens utöfning genom dem
spriddes äfven till andra delar af landet.

Åfven Carl IX var en nitisk musikvän. Men
i synnerhet älskade denne konung dramatiska före*
ställningar, som han lät uppföra på slottet. Dessa
skådespel bestodo förnämligast af Messenii m. fl:s
”sannfärdiga comoedier” och ”lustiga tragoedier”, hvari
äfven inflätades smärre sångstycken, till större delen
bestående af äldre folkvisor och imitationer deraf.
Men för öfrigt spelade musiken i dessa föreställnin-
gar naturligtvis ej någon framstående rol. — Att
äfven konung Gustaf Adolf den store varit en varm
vän af tonkonsten har man anledning att tro, ehuru
det långvariga 30-åriga kriget ej tillät honom att
kraftigare verka för musikens befrämjande.

I drottning Christinas tid fick saken ett mera
förfinadt utseende. Hofvets förnämsta nöjen utgjordes
af dramatiska balleter. Dessa balleter voro af alle-
goriskt innehåll och utgjordes ej blott af dans, utan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free