- Project Runeberg -  Paris /
32

(1900) [MARC] Author: Henrik Cavling, Erik Sjöstedt Translator: Petrus Hedberg - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det var en man vid namn Darcier, som år 1848 skapade det
första af dessa offentliga förlustelseställen, hvaraf det nu finnes
tillsammans 274 i Paris. De minst bekanta äro de intressantaste,
till exempel Le divan Japonais (Rue des Martyrs), Le concert
Duel er c (Rue Fontaine), Ba-ta-clan (Boulevard Voltaire), Le concert
europé en (Rue Biot), La Gaité Montparnasse (Avenue du Maine),
Le concert de Vépoque (Boulevard Beaumarchais), La Gaité
Roche-chouart och Trianon-concert (Boulevard Rochechouart) och La Four mi
(Boulevard Barbés). Hvarje kvarter har sin lokala cafékonsert,
och där är nästan alltid fullt hus.

Ofta ligger lokalen inne på en gård och rymmer 300 till
500 åskådare, som äro placerade på ett sluttande golf framför en
tribun. Man går in, sätter sig och erhåller ett glas kaffe, som
efter platsen kostar 1 till 2 francs. Därmed har man betalt
entréen. Värden på lokalen drager sig genom denna metod undan
från att betala fattigskatt. Hvad som sedan serveras erhålles för
vanligt pris.

Scenen är mycket tarflig, en tribun med en dekoration,
framställande ett rum, hvari sångarne och sångerskorna komma in den
ena efter den andra och föredraga sina kupletter. De manliga
artisterna likna allesamman hvarandra, små och kraftigt byggda,
med slätrakade, uttrycksfulla ansikten, pudrade, bleka och med
mörkt kortklippt hår, som ligger ofvanför pannan i en skarpt
markerad triangel. Komikerna, som sällan uppträda i kostym, betjäna
sig af mycket enkla medel för att åstadkomma den åsyftade
verkan, en chapeau claque eller en käpp, som de handtera med
förvånande färdighet. Damerna visa sig i korta kjolar, eller bära de
dräkter, som framhålla deras former, så att åhörarne ej fästa så
mycken uppmärksamhet vid deras sång.

Det ar denna sång — texten, föredraget och musiken — som
än kommer den kritiska publiken att gäspa, så tråkigt har den,
än hänför densamma till vilda bifallsyttringar. En främling
förstår aldrig, hvad det egentligen är, som skapar dessa sånger.
Vanligen är det blott ett enda ord, betoningen, en gest eller en lyckad

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:34:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/chparis/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free