- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
21

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Gud Skaparen - 15. 8. Att det hos den menniska, som icke erkänner En Gud utan flera, icke finnes något sammanhang mellan de ting, som höra till kyrkan - 16.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och alla dessa olika arter af kärlek samla sig i en enda
alltomfattande kärlek - kärleken till Gud. Från denna kärlek
födas alla de menniskor, som i tron erkänna och i hjertat
dyrka En Gud, verldsalltets Skapare, Återlösare och
Pånyttfödare. Men helt annorlunda är det med dem, som icke
hänvända sig tiil och tillbedja En Gud, utan flere, eller som
erkänna en med munnen men tre i sin tankes föreställning,
såsom de göra i den nuvarande kyrkan, då de särskilja Gud
i tre personer och förklara hvardera personen för sig vara
Gud samt tillägga hvar och en skilda egenskaper eller
egendomligheter, som de andra icke hafva. Häraf blifver följden
den, att icke blott Guds enhet i sjelfva verket delas i tanken,
utan äfven i sjelfva gudläran, och likaledes det menskliga
sinnet, hvaruti denna skall hafva sitt säte. Hvad följer väl
häraf annat än förvirring och osammanhang i kyrkliga ting?
Att den nuvarande kyrkans tillstånd verkligen är sådant, skall
visas i ett bihang efter detta arbete. Sanna förhållandet är,
att en delning af Gud eller det Guddomliga Väsendet i tre
personer, af hvilka hvar och en för sig särskildt skall vara
Gud, leder till gudsförnekelse, ty det förhåller sig på samma
sätt som om någon går in i ett tempel för att tillbedja och
på altartaflan ser målad en Gud såsom en åldring, en annan
såsom en öfversteprest, och en tredje såsom vindgud och
under taflan denna inskrift: »Dessa tre äro En Gud», eller som
om han tilläfventyrs der såge enheten och treheten målade
såsom en menniska med tre hufvuden på en kropp, eller med
tre kroppar under ett hufvud, hvilket är en vidunderlig form
Om någon komme med en sådan föreställning in i himlen,
blefve han med säkerhet hufvudstupa nedkastad, äfven om han
sade, att hufvudet eller hufvudena skulle beteckna väsendet och
kroppen eller kropparne särskilda egenskaper.

*



16. Här vill jag tillägga en Minnesvärdighet. Jag såg
en gång några, som nyligen kommit från den naturliga till
den andliga verlden, och de samtalade om tre
guddomspersoner af evighet. De hade varit högre prester, och en af dem
biskop. Desse kommo fram till mig, och sedan vi samtalat
något om den andliga verlden, hvilken hittills varit dem
alldeles obekant, yttrade jag: »Jag har hört eder tala om tre
guddomspersoner af evighet, och jag beder, att Ni ville
förklara denna stora hemlighet efter de begrepp, som Ni har
fattat derom i den naturliga verlden, derifrån Ni nyss
kommit». Då såg biskopen på mig och sade: »Jag ser att du

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free